:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

08 November 2008

Kembalikan Sains, Matematik dalam bahasa Melayu

PENGGUNAAN bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sains dan Matematik (PPSMI) perlu diberhentikan segera.

Tidak ada alasan yang konkrit dan jitu untuk meneruskan pelaksanaan PPSMI. Harus diingat bahawa pelaksanaan PPSMI pada tahun 2002, bukanlah dilaksanakan dengan perancangan dan kajian yang teliti, sebaliknya ia hanya muncul hasil daripada hasrat dan kehendak individu tertentu, sedangkan tidak ada alasan yang kukuh untuk memaksa pelaksanaan PPSMI pada waktu itu, melainkan kehendak orang politik tertentu semata-mata.


Oleh itu, maka apa perlunya sehingga kini kita masih lagi berdolak-dalik, dalam hal yang berkaitan dengan PPSMI, dengan pelbagai alasan semata-mata untuk mengesahkan pelaksanaan dasar yang sememangnya bercelaru dan tidak utuh sifatnya.

Apa yang nyata pelaksanaan PPSMI, memperlihatkan dengan jelas akan keruntuhan integriti di kalangan pencetus dan penyokongnya serta bangsa Melayu seluruhnya.

Integiriti dalam konteks patuh dan akur terhadap apa yang telah dilembagakan dan dipersetujui bersama sebagai satu kontrak sosial.

Pelaksanaan PPSMI, jelas sekali memperlihatkan sikap yang tidak beretika di kalangan pencetus, perencana dan penyokongnya apabila dengan jelas telah mencabuli peruntukan 152 dalam Perlembagaan, Akta Pendidikan 1996, Akta Bahasa Kebangsaan 1967 dan Rukunegara.

Kedudukan dan peranan bahasa Melayu telah diperjelaskan dengan nyata dalam kesemua akta berkaitan, hal ini telah diperteguhkan pula dengan Akta Dewan Bahasa dan Pustaka, di atas kerangka untuk membina dan memperkayakan bahasa kebangsaan.

Maknanya, bahasa Melayu dalam konteks kedudukannya sebagai bahasa rasmi, bahasa kebangsaan membawa roh yang tersirat bukan sahaja setakat bahawa komunikasi, tetapi juga sebagai bahasa ilmu, sebagai bahasa moden yang berperanan dalam pembangunan pendidikan dan proses penjanaan ilmu.

Hal ini telah dipertegaskan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010, antara lain menyatakan: "Cabaran KPM adalah untuk memastikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan dan digunakan sebagai bahasa ilmu serta bahasa perpaduan."

Persoalannya, apakah segala apa yang dihasratkan ini akan menjadi kenyataan dengan terus mengekalkan pelaksanaan PPSMI. Apa yang nyata ia tidak lebih daripada satu kekeliruan pemikiran serta memperjelaskan dengan nyata bahawa kita sebenarnya tidak mempunyai integriti dan bersikap tidak adil terhadap bahasa Melayu dan terhadap segala peruntukkan undang-undang yang dibuat.

Bagaimana mungkin sesuatu yang telah direncana dan diperundangkan dirombak sewenang-wenangnya, hanya untuk melayan pemikiran yang kabur terhadap realiti konsep pembangunan bangsa.

Agak malang dalam kesibukan memperkatakan soal integriti, hakikatnya kita (bangsa Melayu) telah memperlihatkan jiwa dan sikap yang tidak berintegriti khususnya dalam konteks mematuhi apa yang telah disuratkan sepanjang yang berkaitan dengan kedudukan bahasa Melayu.

Kita mencanangkan soal yang berkaitan dengan kepatuhan kepada Rukun Negara sebagai ideologi negara sebagai wadah perpaduan bangsa, tetapi realitinya kita (bangsa Melayu) tidak seutuhnya menjunjung asas-asas pernyataan prinsip Rukun Negara.

Dinyatakan bahawa Rukun Negara mengikrarkan lima prinsip: Kepercayaan Kepada Tuhan, Kesetiaan Kepada Raja dan Negara, Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang-Undang, Kesopanan dan Kesusilaan, namun dalam pelaksanaan PPSMI jelas sekali terkeluar daripada apa yang diikrarkan dalam Rukun Negara. Di sini terlihat musnahnya integriti bangsa Melayu, apabila wujudnya pelanggaran terhadap apa yang diikrarkan.

Pelaksanaan PPSMI nampak jelas tidak mempedulikan semangat dan roh yang terkandung dalam Perlembagaan Negara, serta amat jelas pertetangan kehendak sebagaimana yang digariskan dalam Rukun Negara.

Dalam hal ini, bagaimana orang mahu menghormati bangsa Melayu, kalau bangsa Melayu itu sendiri tidak mempunyai integriti dan tidak tahu menghormati bangsanya.

Oleh yang demikian, dengan tegas pelaksanaan PPSMI perlu ditamatkan segera dan kita tidak perlu menunggu persidangan meja bulat diadakan selanjutnya, kerana apa yang dikatakan persidangan meja bulat itu, tidak lebih sekadar helah untuk terus melanjutkan PPSMI dan merendahkan status bahasa Melayu.

Orang Melayu sekiranya masih mahu dihormati dan terus dipandang tinggi dalam aspek integriti perlu tegas dan berani untuk bertindak menamatkan PPSMI. Bagaimanapun ini tidak bermakna kita menidakkan akan kepentingan bahasa Inggeris dalam konteks usaha pembelajaran dan pengajaran.

DR. KAMARUDIN MUSA
Fakulti Perniagaan dan Ekonomi
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Tanjong Malim, Perak


Sumber: Forum Utusan Malaysia Online (7/11/08)

1 komen:

Awang Kata said...

Saya menyokong sepenuhnya seruan mengembalikan sains, matematik ke dalam bahasa Melayu. Itulah selayaknya. Kembalikan hak bahasa Melayu. Hentikan 'kebangangan' ini. Dunia melihat bagaimana kita melayan bahasa sendiri...

Post a Comment