:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

26 November 2008

Tun M di rumah GAPENA & PPSMI


Sumber: Blog Tanah Nurani

MAKNA SEBUAH PENDIRIAN
i.
AKHIRNYA secara terbuka atau secara tertutup pada 22 Nov 2008, GAPENA dengan juak-juak pemikiranya berjaya mengundang tokoh yang hebat dengan agenda dan strategi itu untuk berbicara di rumahnya. Sebagai tetamu yang diundang dan diraikan, makanya tokoh ini diberi ruang dan kemuliaan untuk berbicara sesuka hatinya. Dan wadah serta kebebasan yang diberikan itu telah digunakan sebaik-baiknya untuk menegakkan benang basahnya bahawa PPSMI adalah satu usaha berjaya untuk membijaksanakan orang Melayu.


Mendengar hujah itu, saya terus angkat kaki dan meninggalkan rumah itu. Dalam hati saya ada sebak yang amat nanar sekali. Nanar kerana penguhuni rumah itu pernah bersuara lantang menentang agenda PPSMI ini suatu waktu dahulu. Tetapi kenapa hal ini berlaku di rumah itu? Rumah yang kononnya medan kedua selepas DBP untuk mempertahankan nasib bahasa dan budaya Melayu. Malang sekali, dan bertambah malang apabila orang yang kita percayai untuk menjadi suara orang Melayu pun telah turut sama bersengkokol melacuri bahasa dan budaya mereka sendiri.

Saya memikirkan kini, kepada siapa dan dengan siapa saya ingin meletakkan kepercayaan terhadap perjuangan bahasa dan budaya Melayu hari ini? Saya orang kecil yang punya jiwa dan halusinasi murni. Ingin melihat kedamaian dan ketamadunan Melayu hebat dengan bahasa Melayu sediri tanpa bersandar kepada bahasa inggeris. Perkiraan saya mudah iaitu, saya ingin melihat satu bangsa iaitu bangsa Melayu yang hebat tanpa meminjam, bersandar atau berpaut nasib kepada bahasa penjajah (inggeris). Jika melakukan hal-hal ini sewenang-wenangnya maka kita tidak dikatakan hebat sepenuhnya. Kehebatan kita akan dipertikaikan oleh anak cucu kita nanti yang tentunya lebih bijak daripada kita kerana kemajuan globalisasi.

Apakah maknanya tamadun sebuah bangsa jika idea, asas, teras dan rohnya dikongsikan atau masih bergantung kepada penjajah?

Sayang seribu kali sayang. Saya marah kepada orang yang menderhaka kepada bangsa dan bahasa. Saya marah, saya marah, saya marah.

Ya, Allah ampunkan kemarahan saya ini. Amin.

Nota ilham sham al-Johori pada Rabu, November 26, 2008

Sumber: http://shamsudinothman.blogspot.com/2008/11/makna-sebuah-pendirian.html

0 komen:

Post a Comment