:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

11 December 2008

Bukan peristiwa yang penting tapi siapa yang berkata...

Seminar Bahasa Melayu: Isu dan Cabaran Pelestarian Bahasa Melayu Dalam Era Globalisasi telah anjuran Universiti Malaysia Terengganu telah berlangsung pada 1 - 3 Disember 2008. Seminar ini dirasmikan oleh YB. Datuk Seri Dr. Rais Yatim, Menteri Luar.

Banyak kertas kerja yang dibentangkan berkisar kepada pemerkasaan bahasa Melayu dan cabaran yang dihadapi dalam era globalisasi ke arah keutuhan bahasa Melayu yang dicengkam oleh pelbagai isu mutakhir ini.

Pada saya, seminar ini menonjolkan suara-suara pejuang bahasa yang berani dan tegas. Saya percaya, seminar ini (termasuklah apa yang diutarakan oleh sarjana-sarjana bahasa & linguistik) tidak akan mendapat tempat dalam akhbar arus perdana jika tidak kerana dirasmikan oleh YB Datuk Seri Rais Yatim. Saya petik laporan Utusan Malaysia Online berkaitan kenyataan YB. Datuk Seri Rais Yatim.


Rais tidak setuju PPSMI Rais tidak setuju PPSMI

KUALA TERENGGANU 2 Dis. - Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim hari ini tidak bersetuju dengan langkah kerajaan meneruskan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) kerana ia mendatangkan kerugian dalam usaha pembinaan negara bangsa.

Beliau berkata, dalam tempoh persekolahan peringkat rendah, asas-asas budaya bangsa harus tertanam pada diri kanak-kanak dan bukannya penekanan terhadap aspek-aspek lain.

Katanya, walaupun kanak-kanak Melayu belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris, tetapi yang mendukacitakan, pelajaran yang sama tetap diajar dalam bahasa Mandarin di sekolah Cina.

"Pada prinsipnya saya tidak bersetuju, tetapi saya mahu melihat ia diteruskan bagi melihat keberkesanannya," katanya.

Rais berucap merasmikan Seminar Bahasa Melayu: Isu dan Cabaran Pelestarian Bahasa Melayu Dalam Era Globalisasi di Perbadanan Perpustakaan Negeri di sini hari ini.

Sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1203&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_11.htm&arc=hive (3 Disember 2008)

0 komen:

Post a Comment