:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

12 December 2008

Nantilah dengan kesabaran

Kenaikan angkat pensyarah IPG secara berperingkat

KEMENTERIAN Pelajaran akan menguruskan proses kenaikan pangkat pensyarah institut pendidikan guru (IPG) secara berperingkat selepas institut itu dinaikkan taraf kerana ia membabitkan jumlah tenaga pengajar yang ramai.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata kementerian sedar masalah itu dan usaha kenaikan pangkat akan dilakukan tanpa mengambil masa panjang.

"Isu yang dibangkitkan berhubung dengan kenaikan pangkat akan dilaksanakan secara berperingkat kerana membabitkan jumlah pensyarah yang besar.


"Jumlah pensyarah di IPG saja 30,403, tetapi ia perlu dipercepatkan dan sedang diusahakan kementerian," katanya menjawab soalan tambahan Roslan Shaharum (PAS-Bukit Gantang).

Hishammuddin berkata, kementerian berusaha memastikan tenaga pengajar IPG berkualiti dan pelaksanaan program seperti Ijazah Sarjana Muda Perguruan memenuhi keperluan sembilan bidang dalam Kerangka Kelayakan Malaysia.

Katanya, sembilan bidang itu merangkumi misi dan visi, kurikulum, pentaksiran pelajar, pengambilan pelajar, kakitangan akademik, sumber pendidikan, penilaian dan pemantauan tadbir urus serta penambahbaikan.

Untuk meningkatkan kualiti pensyarah IPG, kementerian menyediakan laluan kerjaya lebih menarik dengan mengadakan gred jawatan bermula daripada DG44 hingga DG54 kepada pensyarah akademik.

Pertambahan dan kenaikan gred jawatan di IPG juga diluluskan dalam Anggaran Belanja Mengurus (ABM) 2008 oleh Agensi Pusat terdiri daripada 54 pegawai atau pensyarah ke Gred DG54, 584 orang (DG52), 2,069 orang (DG48) dan 2,469 orang (DG44).

Hishammuddin berkata, pertambahan dan kenaikan gred jawatan juga membabitkan pertambahan 189 Pegawai Pengurusan DG41 dan 279 bagi pegawai serta pembantu pegawai pengurusan DGA32 yang dilakukan secara berperingkat.

Sumber: Berita harian Online (11 Disember 2008)

1 komen:

Anonymous said...

tu la janji banyak sgt...IPG...Form 6...DG2941...time based..dll...bnyak yg BSM kena pulun...puaslah mnanti janji2 manis pak menteri.

Post a Comment