:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

31 December 2008

Sistem semakan tiket penempatan guru KPLI menyusahkan

Sumber: Surat Pembaca Berita Harian (31/12/2008)

RIBUAN bakal guru yang menjalani Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) ambilan Januari 2008 sudah menamatkan kursus itu awal bulan ini. Pada 20 Disember lalu, semakan keputusan penempatan mengajar untuk bakal guru ini dikeluarkan dan boleh disemak secara talian terus di laman web Kementerian Pelajaran.


Selepas tempat tawaran mengajar diperoleh, tertera beberapa nombor telefon untuk dihubungi bagi mendapatkan maklumat penerbangan. Bagi guru dari Semenanjung yang mendapat tawaran mengajar di Sarawak atau Sabah, mereka perlu menghubungi Bahagian Pengurusan Sekolah Harian.
Namun dengan ribuan guru yang mendapat tawaran mengajar dan perlu mendaftar pada waktu sama, sering kali talian telefon didapati sibuk. Hingga kini, ramai lagi guru masih belum berjaya menghubungi Bahagian Pengurusan Sekolah Harian untuk mendapatkan maklumat penerbangan mereka.

Saya dapati, sistem yang digunakan ini tidak berkesan. Talian yang disediakan untuk dihubungi lebih kurang 3,000 orang hanyalah enam talian. Bayangkanlah bagaimana satu talian dapat beroperasi untuk menampung 500 panggilan.

Jika satu panggilan mengambil masa layanan selama tiga minit, maka 25 jam diperlukan untuk melayan 500 panggilan. Jika diambil kira lapan jam masa bekerja sehari, maka selepas tiga hari barulah pemanggil terakhir dapat mengetahui nasibnya. Itu pun tidak dikira masa dibazirkan untuk terus mencuba mendail beberapa kali dalam sehari sehingga berjaya.

Kementerian Pelajaran harus memberi khidmat lebih berkesan untuk kemudahan semua. Sistem semakan tiket secara talian terus menerusi laman web adalah lebih mudah dan menjimatkan masa.

Saya pasti ada beberapa sebab kenapa pihak kementerian tidak dapat memaparkan maklumat penerbangan secara talian terus. Tetapi jika sistem telefon tetap juga tidak dapat dielak untuk digunakan, sekurang-kurangnya setiap calon guru diumumkan secara anggaran kasar dulu mengenai tarikh penerbangan masing-masing.

NAIK BELON,
Kuala Lumpur.

0 komen:

Post a Comment