:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

12 February 2009

‘Tiada sijil lahir boleh bersekolah’

Sumber: Berita Harian 12 Februari 2009

TAWAU: Semua pelajar tanpa sijil kelahiran, tetapi seorang daripada ibu bapanya adalah warga negara Malaysia, berhak meneruskan pelajaran ke peringkat menengah secara automatik.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata tindakan menghalang pelajar meneruskan pelajaran ke peringkat menengah disebabkan masalah seperti itu boleh mengganggu proses pembelajaran kanak-kanak berkenaan.

“Saya nak nyatakan di sini bahawa jika ini ialah satu dasar (yang diguna pakai sebelum ini), hari ini juga saya tukarkan dasar itu,” katanya kepada pemberita selepas melawat Sekolah Kebangsaan Balung, dekat sini, semalam.

Hishammuddin mengulas mengenai keluhan ramai ibu bapa di sini yang mendakwa ada sekolah tidak membenarkan anak mereka memasuki sekolah menengah kerana tidak memiliki sijil kelahiran, walaupun seorang daripada ibu bapa mereka ialah warga negara Malaysia.

“Sebagai Menteri Pelajaran, saya ingin menyatakan bahawa dasar berkenaan bukan sesuatu yang saya persetujui dan sekiranya dasar seperti itu wujud, kita tukar hari ini juga.

“Ini ialah satu perkara yang adil kerana saya difahamkan proses itu mengambil masa sedikit di Jabatan Pendaftaran Negara untuk mendapat sijil lahir dan ini menjadi kekangan kepada anak kita ke sekolah,” katanya. - Bernama

Url sumber: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Nasional/20090212000313/Article/index_html

0 komen:

Post a Comment