:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

19 February 2009

Tidak celik huruf tetapi mampu mengikuti PPSMI?


Sumber: http://mohdisa-abdrazak.blogspot.com/

Baca juga catatan Puan Ainon di http://universitipts.com/index.php/site/comments/gmp_di_parlimen/

Syabas, Puan. Jikalau saya berada di tempat puan, saya pun sukar mengawal amarah. Saya berpesan pada diri saya sendiri: teruskanlah perjuangan sambil berusaha meningkatkan kesabaran.

Langkah YB Bung Mukhtar panjang sebab Kinabatangan tempatnya. Dia ada kuasa, wang dan pengikut yang memudahkannya bergerak. Saya tabik padanya kerana dia memahami keupayaan penduduk di kawasannya.

Kebetulan, saya juga mengetahui serba sedikit keupayaan murid-murid di kawasannya. Saya pernah berkubang di sana selama lima tahun. Tahulah saya serba sedikit denai di Batu Putih, Kuamut, Karamuak, Minusuh, Pinangah dan lain-lain. Tahulah juga saya serba sedikit hutan, sungai dan tasik ladam seperti di Sukau. Kenal juga saya kawan-kawan YB yang dalam PRU dahulu menongkah pasang seperti rakan saya Tuan Haji Ahmad Abdul dan rakannya Dr. Hasbullah Haji Taha.

Kebetulan, saya pernah menggubal kurikulum dan bertugas sebaga penggerak program yang berkaitan dengan usaha mencelikhurufkan murid terutama di kawasan pedalaman di negerinya. Jadi, maklumlah juga saya akan keupayaan murid-murid sekolah rendah di kawasannya walaupun saya tidak sempat melakukan kajian.

Sehubungan dengan hal itu, saya menghormati YB kita itu kerana “dia sudah membuat kajian di kawasannya, di mana hasil kajian itu semua orang di Kinabatangan mahu supaya PPSMI diteruskan.” Syabas, YB!

Jikalau ada kesempatan, tanyalah YB itu akan keupayaan murid-murid di kawasannya untuk mengikuti PPSMI. Dia wajar menjawab pertanyaan ini kerana, setahu saya, terlalu banyak murid yang mengikuti PPSMI itu tidak celik huruf.

Jadi, benarkah murid-murid mahu PPSMI? Mampukah murid-murid itu mengikuti PPSMI? Gurukah yang berkata murid mereka mahu PPSMI? Ibu bapakah yang berkata anak mereka mahu PPSMI? Atau hanya YB sahaja yang berkata begitu? Sebagai pengkaji, kita percaya YB dapat memberikan penjelasan yang memuaskan. Kita ingin tahu juga.

url sumber: http://mohdisa-abdrazak.blogspot.com/2009/02/tidak-celik-huruf-tetapi-mampu.html

0 komen:

Post a Comment