:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

21 March 2009

98% Mengalami Masalah Dalam PPSMI

Sumber: Blog Bahasa dan Budaya

Disesuaikan daripada artikel Muhammad Arif Ismail, HarakahDaily.net| Sabtu 21 Mac 2009 | 24 Rabi’ul Awal 1430 Hijrah|

BANGI, 19 Mac (Hrkh) - Satu kajian yang dilakukan oleh seorang profesor linguistik Universiti Kebangsaan Malaysia, mendapati 98 peratus guru mengatakan murid mereka mengalami masalah dalam mempelajari sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Kajian tersebut dijalankan pada tahun 2004 ketika dasar PPSMI baru dilaksanakan dengan melibatkan 900 orang responden yang terdiri daripada guru dan murid di seluruh Malaysia.

“Saya meminta soalan kajian ini diseludup ke sekolah-sekolah di seluruh Malaysia supaya tidak disekat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.


Walaupun ada bantahan yang mengatakan dasar ini baru dilaksanakan, tidak ada apa faedahnya membuat kajian itu, tetapi ia diteruskan juga.” tegas beliau.

Beliau menyampaikan laporan tersebut dalam Seminar Hala Tuju Dasar PPSMI dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan yang diadakan di Dewan Teater, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis) pada 14 Mac lalu.

Hadir sama dalam seminar tersebut adalah Setiausaha Gerakan Mansuh PPSMI (GMP), Tuan Hasni Abbas; Timbalan Pengerusi GMP, Dr Shahril Zain, Naib Pengerusi GMP, Prof. Abdullah Hassan dan Adun Bangi, Dr Shafie Abu Bakar.
Antara hadirin

Antara hadirin

Seminar ini dianjurkan oleh Jaringan Siswazah Malaysia (Jasa) dengan kerjasama Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi (PPBBB).

Beliau juga melaporkan dapatan selanjutnya, iaitu “sebanyak 96 peratus guru tidak bersetuju dengan kenyataan bahawa ramai pelajar mereka semakin berminat terhadap bahasa Inggeris.”

Dan juga beliau menyatakan “94 peratus guru tidak percaya bahawa keputusan peperiksaan murid dalam sains dan matematik yang diajarkan dan diperiksa dalam bahasa Inggeris itu sangat membanggakan.”

Seterusnya, “84 peratus guru menyatakan tidak setuju dengan semua pelajaran mesti diajarkan menggunakan bahasa Inggeris.”

Malah kajian itu menghasilkan dapatan bahawa “75 peratus daripada guru itu tidak bersetuju bahawa belajar sains dan matematik yang diajarkan dalam bahasa Inggeris itu tidak mendatangkan masalah pemahaman,” katanya.

Kajian beliau juga menunjukkan bahawa “murid yang sudah mahir berbahasa Inggeris di rumah yang mencapai tahap yang baik, dan mereka ini adalah dari bandar dan bukan dari Sekolah Kebangsaan Menengah dari luar bandar. Pada beliau, “sekolah luar bandar inilah lubuk anak Melayu.”

Oleh sebab itu sekolah dalam bandar inilah yang mendapat manfaatnya, bukan sekolah di luar bandar.

Ternyatalah, murid yang malang dan yang tertinggal dalam pelaksanaan dasar ini adalah murid luar bandar. Dan 70 peratus daripada populasi rakyat Malaysia di laur bandar ini adalah kebanyakannya anak Melayu,” kata beliau. (mns)

0 komen:

Post a Comment