:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

16 March 2009

Kongres: PPSMI Umpama 'Jolok Sarang Tebuan'

Sumber: Malaysiakini |16 Mac 2009|

Kongres Kebudayaan Melayu Ke-2 yang berlangsung selama dua hari, bermula hari ini, dijangka meluluskan sekurang-kurangnya empat resolusi penting esok, antara lain, menyentuh dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Empat resolusi tersebut adalah resolusi yang dibincangkan di peringkat awal oleh panitia kongres tersebut.

Berhubung isu PPSMI, kongres tersebut menyifatkan dasar PPSMI seolah-olah "menjolok sarang tebuan" dan menyentuh kesucian Perlembagaan Persekutuan.

Ini kerana perkara tersebut tidak harus disentuh oleh mana-mana, pihak termasuk parti politik di Malaysia.

Dalam masa yang sama, ia juga memberi peluang kepada pihak lain untuk mempertikaikan Perlembagaan Persekutuan.

Kongres juga menggariskan banyak cara yang lebih berkesan untuk meningkatkan penguasaan bahasa inggeris di kalangan orang Melayu.

Kongres ini yang disifatkan sebagai kesinambungan kongres yang pertama yang berlangsung di Melaka pada 1957, turut akan meluluskan usul untuk mempertahankan kemuliaan kemuliaan Raja-raja dan pihak istana Melayu.

Tentang multi-kultural

Ini kerana institusi tersebut merupakan titik perpaduan seluruh bangsa dan titik pertemuan sejarah tanahair yang panjang.

Persidangan yang bertemakan "Di Mana Bumi Dipijak" juga dijangka meluluskan usul menentang keras multi-kultural dan serta berpegang teguh kepada usul kongres Dasar Kebudayaan Kebangsaan 1971, antara lain, yang menyatakan bahawa budaya Melayu menjadi teras kebudayaan Malaysia.

Perhimpunan itu yang turut dijangka meluluskan usul sejarah dan tamadun Melayu, harus dilihat secara global iaitu ia tidak harus dikurung dalam konteks negara-bangsa Malaysia sahaja.

Ini kerana semua kebudayaan bangsa serumpun di sekitar Malaysia harus dipelajari dan fahami.

Kongres ini yang berlangsung di Wisma Sejarah, di Jalan Tun Razak adalah anjuran Gabungan Penulis Nasianal (Gapena), Persatuan Sejarah Malaysia, Jabatan Kebudayaan dan Keseniaan Negara dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), akan berakhir tengahari esok.

Upacara perasmian pembukaan konges tersebut dirasmikan oleh Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

0 komen:

Post a Comment