:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

18 March 2009

Mengandung tidak boleh dilantik sebagai guru sandaran

Nak ikuti kursus perguruan pun ada syarat yang jelas tentang guru pelatih wanita yang sudah berkahwin tidak dibenarkan mengandung sepanjang kursus. Begitu juga dengan pengambilan guru sandaran dan guru ganti. Jika yang mengganti pun bermasalah, siapa pula yang menggantikannya?.
..........................................................................
Sumber: Berita Harian-Mutakhir |18 Mac 2009|


Wanita dibatal tawaran guru sandaran buat laporan polis

KUALA LUMPUR: Seorang wanita yang tidak berpuas hati dengan tindakan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Hulu Langat menarik semula tawaran yang diterimanya sebagai guru sandaran, membuat laporan polis hari ini selepas aduannya kepada beberapa pihak tidak dilayan.

Noorfadilla Ahmad Saikin, 27, dengan ditemani suaminya, Mohd Izawan Zakaria, membuat laporan polis terhadap PPD Hulu Langat; Kementerian Pelajaran; Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Biro Pengaduan Awam; dan Jabatan Perkhidmatan Awam; di Ibu Pejabat Daerah Polis Kajang pada 2.30 petang tadi.

Katanya, beliau berbuat demikian kerana kecewa dengan tindakan PPD Hulu Langat yang didakwanya menarik semula tawaran tersebut hanya kerana beliau mengandung tiga bulan.

Noorfadilla berkata, bahawa pada awal Januari lepas, beliau pergi ke PPD Hulu Langat untuk mengambil surat tawaran bertugas di Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Kajang, dan ketika diberi taklimat, seorang pegawai meminta calon yang mengandung agar tampil ke hadapan.

"Saya dan dua lagi calon lain tampil ke hadapan dan pegawai itu menyatakan bahawa wanita mengandung tidak boleh dilantik sebagai guru sandaran. Saya amat kecewa...salahkah wanita mengandung menjadi guru?," katanya.

Noorfadilla berkata, beliau pernah memajukan kesnya itu kepada Kementerian Pelajaran; Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Biro Pengaduan Awam; Jabatan Pelajaran Negeri Selangor; Pejabat Perdana Menteri; dan Jabatan Perkhidmatan Awam; namun tiada sebarang tindakan diambil. - Bernama

0 komen:

Post a Comment