:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

27 March 2009

Penguasaan BI guru disasarkan

Sumber: Utusan Malaysia |27 Mac 20099|

KOTA BHARU 26 Mac – Tahap penguasaan bahasa Inggeris (BI) bagi semua guru di negeri ini disasarkan mencecah 100 peratus pada tahun depan, kata Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Ishak Ismail.

Beliau berkata, langkah itu juga bagi memastikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Katanya, sasaran itu melibatkan lebih 1,500 guru di 547 sekolah rendah dan menengah yang dipertanggungjawabkan bagi mengajar dalam dua mata pelajaran itu.

Menurut beliau, untuk mencapai sasaran, pelbagai jenis program latihan dan bimbingan yang dipertingkatkan akan dilaksanakan sepanjang tahun ini antaranya Sistem Bimbingan Taulan (SBT) yang melibatkan pembelajaran sesama warga pendidik.

“Melalui SBT, guru yang mahir dalam BI akan menjadi pembimbing kepada rakan-rakan yang kurang menguasainya terutama sekali mereka yang mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik.

“Dengan cara ini, kita dapat menyediakan barisan pendidik yang berkemampuan dan memastikan para pelajar tidak ketinggalan daripada menguasai BI dengan baik,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita ketika Seminar Pemantapan Mata Pelajaran Matematik dan Sains Dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun 2009 yang disertai 300 pendidik daripada semua sekolah seluruh negeri di sini kelmarin.

Ishak berkata, Kelantan merupakan antara negeri yang mencatatkan keputusan cemerlang untuk Sains dan Matematik dalam UPSR lepas walaupun kedua-dua subjek itu diajar dalam BI.

Pencapaian subjek Sains tahun 2008 mencatat keputusan kelulusan 82.40 peratus berbanding tahun sebelumnya iaitu 75.92 peratus, manakala bagi subjek Matematik pula 82.38 peratus berbanding 83.9 peratus pada tahun 2007.

Justeru, katanya, keputusan itu sebagai bukti PPSMI perlu diteruskan dan JPN sendiri akan memastikan ia dijayakan dengan baik dengan langkah-langkah yang sewajarnya.

“Selain pelbagai jenis program, setiap guru yang mengajar dalam BI akan diberi elaun sebanyak 10 peratus daripada gaji pokok mereka sebagai insentif.

“Bagaimanapun, saya tidak mahu ada pihak yang menyalah anggap pemberian insentif ini kerana walaupun tidak diberikan, guru-guru ini akan tetap mengajar dalam BI,” jelasnya.

Sementara itu, jelasnya, tidak ada sebarang tentangan yang dihadapi JPN di negeri ini untuk memastikan PPSMI berjaya dilaksanakan.

Beliau berkata, JPN bersedia bersemuka dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) seluruh negeri untuk menerangkan bagaimana keprihatinan jabatannya untuk memastikan tidak ada pelajar di negeri ini yang ketinggalan.

0 komen:

Post a Comment