:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

24 May 2009

Sesat di hujung jalan

Sumber: Blog M.A.R.N.I

Akhbar hari ini
melaporkan bahawa Kementerian Pelajaran akan mengkaji semula had jumlah mata pelajaran yang diambil oleh calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Pengenalan sistem 'sijil terbuka' kepada calon peperiksaan SPM sejak beberapa tahun yang lalu adalah dengan tujuan yang sangat baik. Ia memberi peluang kepada pelajar kita memperbaiki keputusan peperiksaan SPM mereka tahun demi tahun tanpa had.

Sistem ini juga memberi peluang kepada calon persendirian mengambil peperiksaan mengikut kebolehan mereka, iaitu tidak terikat dengan jumlah mata pelajaran yang wajib diambil seperti calon-calon yang mendaftar di sekolah.

Selain itu, sistem ini juga memberi peluang kepada para pelajar sekolah mengambil peperiksaan bagi mata pelajaran lain, selain yang ditawarkan oleh pihak sekolah.

Namun, kecenderungan baru mula timbul apabila para pelajar begitu bersungguh-sungguh mencipta rekod berbelas dan berpuluh A dalam peperiksaan tersebut. Secara peribadi, saya sendiri tidak bersetuju dengan kecenderungan pelajar kita mengejar jumlah A yang banyak kerana ia tidak mencerminkan kebijaksanaan mereka (boleh baca tulisan saya di sini).

Justeru, kajian semula tentang sistem ini wajar dibuat memandangkan kesan sampingannya bukan sahaja melibatkan pelajar lain secara keseluruhannya, tetapi juga melibatkan penawaran biasiswa dan kedudukan serta persaingan para pelajar dari sekolah berasrama penuh yang kebanyakannya adalah pelajar bumiputera.

Sesat di hujung jalan, baliklah ke pangkal jalan. Jika sistem lama terbukti sebagai sistem yang terbaik, tidak rugi untuk kita berpatah balik.

Begitu juga dengan PPSMI. Hapuskanlah PPSMI kerana ia bukan satu dasar yang baik untuk pelajar kita.

0 komen:

Post a Comment