:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

12 June 2009

Sumber: Berita Harian |12 Jun 2009|

Sarawak bersetuju dengan cadangan menjadikan Bahasa Inggeris (BI) sebagai mata pelajaran wajib lulus dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menteri Perumahan, Datuk Amar Abang Johari Openg, berkata ini kerana BI sudah menjadi bahasa atau mata pelajaran kedua penting di negeri ini, sebelum ini.

Sehubungan itu, beliau berkata, Sarawak memang mengalu-alukan cadangan berkenaan, ekoran semua pihak menyedari kepentingan penguasaan BI pada masa kini dan akan datang.

Katanya, penguasaan BI yang baik akan memudakan penduduk negeri ini berkomunikasi dengan lebih berkesan terutama di peringkat antarabangsa .

"Untuk masa depan negeri dan negara ini, adalah lebih baik kita menggunakan bahasa ibunda dan BI serta ditambah satu lagi mata pelajaran Bahasa Mandarin.

"Dengan penguasaan BI dan Mandarin, penduduk negeri ini akan semakin mudah untuk berkomunikasi dengan rakan perniagaan mereka di China berbanding sekarang," katanya.

Beliau yang juga Presiden Persatuan Belia Kebangsaan Bersatu Sarawak (Saberkas) berkata demikian bagi mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahu isu itu dibincangkan orang ramai dan seterusnya kerajaan mendapat maklum balas sebelum diwajibkan.

0 komen:

Post a Comment