:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

02 June 2009

Syor jurnal guna bahasa Melayu

Sumber: Surat Pembaca Berita Harian |31 Mei 2009|

PERSATUAN Linguistik Malaysia (PLM) menyambut baik cadangan Menteri Pengajian Tinggi supaya pensyarah universiti menulis buku, jurnal dan sebagainya dan menjadi antara kriteria utama bagi kenaikan pangkat.

PLM sejak dulu lagi mencadangkan perkara serupa. Perkara ini sepatutnya dijadikan Petunjuk Prestasi Utama, PPU atau KPI bagi semua pensyarah. Cuma pensyarah perlu digalakkan menulis kepakaran bidangnya dalam bahasa Melayu di samping bahasa Inggeris dan bukannya dalam bahasa Inggeris semata-mata kerana hanya dengan cara itu ilmu tinggi berbahasa Melayu akan bertambah.

Jika terus-terusan mereka menulis hanya dalam bahasa Inggeris, maka kepustakaan bahasa Inggeris yang sudah banyak itu saja yang bertambah dan semakin kaya, sedangkan keluhan akan kurangnya bahan ilmiah berbahasa Melayu tidak diubati walaupun disedari sejak lama dan yang mengeluh itu juga mungkin pihak yang sama.

Bahasa hanya akan terangkat jika menjadi bahasa ilmu dan kepustakaannya melimpah. Justeru peranan pensyarah, profesor dan pakar bidang amat relevan bagi memperbanyak lagi bahan rujukan berbahasa Melayu khususnya di negara ini.

Merit lebih juga sepatutnya diberi untuk usaha sedemikian bagi kenaikan pangkat kepada profesor madya dan profesor. Malah untuk lebih berkesan lagi bagi setiap penulisan yang dihasilkan dalam bahasa Inggeris hendaklah mewajibkan ada terjemahannya dalam bahasa Melayu.

Usaha itu juga perlu didukung semua badan penyelidikan seperti Institut Penyelidikan Minyak Sawit Malaysia, Institut Penyelidikan dan Pembangunan Pertanian Malaysia, Institut Teknologi Nuklear Malaysia dan lain-lain.

Dewan Bahasa dan Pustaka juga mungkin perlu menghidupkan kembali unit terjemahannya yang begitu aktif dan berkesan pada satu ketika dulu yang dapat menghasilkan begitu banyak bahan ilmu berbahasa Melayu.

KAMAL SHUKRI ABDULLAH SANI,
Timbalan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia.

1 komen:

D'Rimba said...

Guna bahasa Melayu seluruhnya sebagai bahasa ilmu tadika hingga universiti awam mahupun swasta.

Post a Comment