tag:blogger.com,1999:blog-157889980917952911.post8262057409363829491..comments2023-05-17T17:29:28.177+08:00Comments on Pendidik: Mampukah Penjenamaan Semula Kembalikan Kegemilangan Tingkatan 6?pendidikmyhttp://www.blogger.com/profile/16284162274779519070noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-157889980917952911.post-29920651165142125152009-10-22T14:46:11.566+08:002009-10-22T14:46:11.566+08:00Pemikiran Septikal... APAKAH TUJUAN KOKURIKULUM???...Pemikiran Septikal... APAKAH TUJUAN KOKURIKULUM??? <br /><br />Kokurikulum adalah wadah mematangkan manusia bukan wadah untuk pelajar yang sudahpun matang (tingkatan 6) mengaut segala hak pelajar tingkatan 1-5 bergiat aktif dalam KOKO. <br /><br />Namun jangan lupa hakikinya pelajar tingkatan 6 baru sahaja mendapat 10%nya disekolah lama. Bagaimana 10% KOKO pelajar SPM, sijil-sijil yang menunjukkan kredibilitinya dikaut semua tingkatan 6 yang sebenarnya sudah memilikinya daripada sekolah lama. jangan persoalkan matang, kematangan akan dilihat apabila sekiranya ada tanggungjawab. Pelajar tingkatan 1-5 sukar diberikan tanggungjawab. <br /><br /> Walhal pelajar tingkatan 1-5 mendominasi jumlah pelajar disekolah yang ada tingatan 6. Hal ini kemudiannya menjadi budaya. Sehingga kini hampir 80% aktiviti kokurikulum di SMKTK dipegang pelajar tingkatan 6. Senario ini menghalang pelajar Tingkatan 1-5 menjalankan kokurikulum sehinggakan sesetengah sekolah menawarkan dasar Kelab dan Persatuan kepada pelajar tingkatan 6. Unit uniform dan sukan kepada tingkatan 1-5. <br /><br />Guru-guru terlampau melabel tingkatan 6 matang, boleh membuat kerja tingkatan 1-5 susah dikawal. Sampai bilakah akan nampak kepimpinan seseorang pelajar jika guru sudah melabel negatif, dan kokurikulum sebagai wadah mencungkil kepimpinan dan budaya sihat dalam pelajar tidak dideligasi sebetulnya. Sampai bila-bila pelajar tingkatan 1-5 tidak akan matang. Tingkatan 6 sudah masuk ke dimensi dewasa Silalah berikan tumpuan kepada pelajar tingkatan 1-5 tingkatan 6 sudah cukup sibuk dengan bebanan akademik dan ingin yang terbaik untuk STPM. Berilah peluang kepada mereka agar menjadi modal insan terbaik kerana mereka masih remaja dan perlu dibentuk sebaiknya. Percayalah, bakat mereka kerap dilepas pandang, pada akhirnya Malaysia yang rugi.<br /><br />CADANGAN MENGWUJUKAN SEKOLAH KHAS TINGKATAN 6 DILIHAT AMAT WAJAR. TINGKATAN 6 SEPATUTNYA SEJAK DAHULU LAGI TIDAK DIGABUNGKAN DENGAN SMK, SEHINGGA KINI KEBANYAKAN SEKOLAH MASIH TERLAMPAU BERGANTUNG DENGAN TINGKATAN 6 UNTUK MENTADBIR SEKOLAH DARI SEGALA ASPEK.. KOKO, PENGAWAS, PUSAT SUMBER, SEDANGKAN TUGAS TADBIR AKADEMIK JUGA GURU MEMINTA TOLONG KEPADA TINGKATAN 6.. POKOKNYA BILA FORM 6 MAHU BELAJAR.. MASAKAN SEHINGGA KINI PATUTLAH BEGITU RAMAI PELAJAR TINGKATAN 6 GAGAL HENDAK KEMANA-2... TIDAKKAH BEGITU????Anonymousnoreply@blogger.com