:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

17 February 2009

Alahai Yang Berhormat! Alang-alang berperibahasa, biar betul!

Sumber: http://profabdullah1.wordpress.com/2009/02/17/alahai-yang-berormat-alang-alang-berperibahasa-biar-betul/

Dalam Dewan Rakyat pagi tadi ada ahli Yang Berhormat menyifatkan tindakan Gerakan Mansuhkan PPSMI ini bagai rumah siap tukul baru berbunyi.

Pertama, kami sudah bersuara sejak 1996 lagi. Lihat Mengapa Kami Bantah, bantahan sudah dihantar sejak September 2002.

Kedua, PPSMI ini belum siap, Yang Berhormat.

KETIGA, yang paling penting adalah, peribahasa ini lazim juga digunakan sebagai petua sebelum menjalankan kerja, Jangan nanti rumah siap, tukul baru berbunyi. Maksudnya, rancang dan rundingkan supaya mendapat muafakat dahulu sebelum berbuat sesuatu, supaya tidak ada bantahan kemudian.

Ternyata inilah kes pembentukan dan pelaksanaan dasar PPSMI. Sebelum dibentuk dasar ini, rundingan tidak dibuat. Sekarang berbagai bantahan timbul apabila dilaksanakan. Begitu maksudnya.

Dan sekiranya disebut semasa melakukan sesuatu, atau selepas sesuatu dilakukan, seperti Itulah, rumah siap, sekarang tukul berbunyi, maksudnya adalah kerja yang tidak sempurna dilakukan.

Situasi sekarang, lebih tepat dikatakan rumah belum pun siap, tukul tidak berhenti-henti berbunyi! bermaksud, kerja yang belum pun sempurna dijalankan, dan orang tidak habis-habis mengkritik.

Peribahasa ini boleh juga membawa maksud seperti yang YB andaikan, iaitu orang sengaja membangkitkan kritikan yang tidak wajar setelah selesai sesuatu dilakukan.

Tetapi dalam kes PPSMI ini, maksud seperti yang YB andaikan itu tidak berlaku.

Yang lebih mudah difahami adalah Jikalau sesat dihujung jalan, baliklah ke pangkal jalan.

1 komen:

Khair Hazm said...

Ha ha ha..part yang last sekali tu aku suka...

Post a Comment