:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

27 March 2009

Penguasaan BI guru disasarkan

Sumber: Utusan Malaysia |27 Mac 20099|

KOTA BHARU 26 Mac – Tahap penguasaan bahasa Inggeris (BI) bagi semua guru di negeri ini disasarkan mencecah 100 peratus pada tahun depan, kata Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Ishak Ismail.

Beliau berkata, langkah itu juga bagi memastikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Katanya, sasaran itu melibatkan lebih 1,500 guru di 547 sekolah rendah dan menengah yang dipertanggungjawabkan bagi mengajar dalam dua mata pelajaran itu.

Menurut beliau, untuk mencapai sasaran, pelbagai jenis program latihan dan bimbingan yang dipertingkatkan akan dilaksanakan sepanjang tahun ini antaranya Sistem Bimbingan Taulan (SBT) yang melibatkan pembelajaran sesama warga pendidik.

“Melalui SBT, guru yang mahir dalam BI akan menjadi pembimbing kepada rakan-rakan yang kurang menguasainya terutama sekali mereka yang mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik.

“Dengan cara ini, kita dapat menyediakan barisan pendidik yang berkemampuan dan memastikan para pelajar tidak ketinggalan daripada menguasai BI dengan baik,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita ketika Seminar Pemantapan Mata Pelajaran Matematik dan Sains Dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun 2009 yang disertai 300 pendidik daripada semua sekolah seluruh negeri di sini kelmarin.

Ishak berkata, Kelantan merupakan antara negeri yang mencatatkan keputusan cemerlang untuk Sains dan Matematik dalam UPSR lepas walaupun kedua-dua subjek itu diajar dalam BI.

Pencapaian subjek Sains tahun 2008 mencatat keputusan kelulusan 82.40 peratus berbanding tahun sebelumnya iaitu 75.92 peratus, manakala bagi subjek Matematik pula 82.38 peratus berbanding 83.9 peratus pada tahun 2007.

Justeru, katanya, keputusan itu sebagai bukti PPSMI perlu diteruskan dan JPN sendiri akan memastikan ia dijayakan dengan baik dengan langkah-langkah yang sewajarnya.

“Selain pelbagai jenis program, setiap guru yang mengajar dalam BI akan diberi elaun sebanyak 10 peratus daripada gaji pokok mereka sebagai insentif.

“Bagaimanapun, saya tidak mahu ada pihak yang menyalah anggap pemberian insentif ini kerana walaupun tidak diberikan, guru-guru ini akan tetap mengajar dalam BI,” jelasnya.

Sementara itu, jelasnya, tidak ada sebarang tentangan yang dihadapi JPN di negeri ini untuk memastikan PPSMI berjaya dilaksanakan.

Beliau berkata, JPN bersedia bersemuka dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) seluruh negeri untuk menerangkan bagaimana keprihatinan jabatannya untuk memastikan tidak ada pelajar di negeri ini yang ketinggalan.

Selanjutnya...

Dasar 40:60 pelajar sastera-sains belum tercapai

Sumber: Utusan Malaysia |27 Mac 2009|

KUALA LUMPUR 26 Mac - Dasar 40:60 bagi pelajar sastera-sains masih belum tercapai walaupun selepas 42 tahun pelaksanaannya.

Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid berkata, penglibatan para pelajar dalam bidang sains dan teknologi masih kurang, berbanding jumlah mereka yang menuntut di institut pengajian tinggi awam (IPTA).

''Laporan Petunjuk Sains dan Teknologi Malaysia 2004 menunjukkan graduan sains dan teknologi yang dihasilkan oleh IPTA hanyalah 32.4 peratus berbanding keperluan 60 peratus dalam bidang ini,'' katanya ketika berucap pada majlis perasmian seminar Sains Yang Menarik di sini baru-baru ini.

Menurutnya, penglibatan dan pencapaian pelajar dalam bidang sains dan teknologi di negara ini juga masih belum berada pada tahap yang membanggakan.

Malah, beliau berkata, kefahaman dan keupayaan masyarakat terhadap bidang berkenaan juga masih jauh ketinggalan.

Turut hadir Ketua Pengarah IKIM, Datuk Dr. Syed Ali Tawfik Al-Attas.

Tambah beliau, para penyelidik dalam bidang sains di Malaysia juga masih terlalu rendah dan nisbah penyelidik dalam 10,000 penduduk negara ini hanyalah 0.3 peratus.

''Perbezaan peratusan ini amat ketara berbanding 15-18 peratus penyelidik di Perancis dan Jerman Timur serta antara 28-30 peratus di Jepun dan Amerika Syarikat,'' ujarnya.

Selain itu, Ahmad Sarji berkata, kurangnya kefahaman masyarakat dalam bidang sains menimbulkan banyak salah faham dalam bidang tersebut.

''Ibu bapa dan pelajar beranggapan bahawa bidang atau mata pelajaran Sains adalah 'sukar'.

''Laporan Kajian Kesedaran Awam terhadap Sains dan Teknologi 2004 menunjukkan 42.3 peratus rakyat Malaysia berpendapat mata pelajaran sains merupakan satu mata pelajaran yang sukar,'' katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, tenaga pengajar hendaklah mencari formula bagaimana mewujudkan 'the scientific mind' di kalangan pelajar.

Sementara itu, Syed Ali dalam ucap utamanya pada majlis itu berkata, universiti kini tidak lagi dilihat sebagai sebahagian daripada pendidikan secara menyeluruh tetapi sekadar lubuk latihan bagi pengamal sains.

''Kebanyakan penuntut yang ada bukan lagi untuk memperoleh pemikiran saintifik zaman ini, tetapi beranggapan memiliki ilmu sains tersebut akan memberikan mereka pekerjaan yang baik,'' ujarnya.

Selanjutnya...

21 March 2009

1,000 ditawar guru kontrak

* Pandangan anda dialu-alukan~ Pengendali Blog.

Sumber:
Utusan Malaysia |21 Mac 2009|


Oleh HELMI MOHD. FOAD
pengarang@utusan.com.my


PUTRAJAYA 20 Mac - Sebanyak 1,000 siswazah akan dilantik sebagai guru kontrak di bawah program Tenaga Pengajar Secara Kontrak dengan peruntukan RM48 juta.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, guru-guru yang terpilih dijangka dapat memulakan perkhidmatan selewat-lewatnya pada Mei ini.

Beliau berkata, peluang tersebut dibuka kepada semua peringkat pencari kerja sama ada siswazah atau mereka yang sedang mencari pekerjaan.

"Proses pengambilan akan bermula dalam tempoh terdekat dan makluman tentang tawaran itu akan dikeluarkan dalam portal kementerian sedikit masa lagi.

"Pengambilan mereka akan melibatkan semua kategori sekolah sama ada sekolah rendah atau menengah di seluruh negara termasuk sekolah sukan, sekolah menengah teknik, sekolah agama dan lain-lain," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Program tersebut merupakan sebahagian daripada peruntukan belanja mengurus sebanyak RM144 juta, diagihkan di bawah bajet mini yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 10 Mac lalu.

Daripada keseluruhan RM60 bilion yang diperuntukkan dalam pakej rangsangan ekonomi kedua itu, sebanyak RM2.093 bilion disediakan kepada bidang pendidikan iaitu meliputi RM1.949 bilion bagi pembangunan pendidikan selain RM144 juta untuk belanja mengurus.

Hishammuddin berkata, setakat ini kementerian sedang menunggu syarat-syarat pelantikan yang sedang diselaraskan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi digunakan oleh semua kementerian.

"Kementerian bagaimanapun telah membuat persediaan bagi membuat pelantikan itu demi memastikan segala keputusan yang dihasratkan menerusi pakej rangsangan ekonomi tersebut dapat dilaksanakan seberapa segera," katanya.

Beliau turut menyambut baik kenyataan Menteri Tenaga Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor untuk menempatkan 3,000 siswazah yang mempunyai kelulusan dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) di sekolah-sekolah.

"Saya berharap usaha ini dapat membantu meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran secara dalam talian sekali gus merangkaikan warga sekolah secara interaktif melalui Schoolnet," katanya.

Selanjutnya...

Kurangkan sukatan pelajaran peperiksaan SPM

Sumber:Utusan Malaysia |19 Mac 2009|

Kementerian Pelajaran bercadang untuk mengurangkan sukatan pelajaran bagi beberapa kertas peperiksaan berbentuk subjektif dalam Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM).

Timbalan Ketua Pengarahnya, Dr. Haili Dolhan berkata, cadangan itu bertujuan mempercepatkan proses penyemakan dan pengumuman keputusan peperiksaan SPM yang mengambil masa agak lama untuk diumumkan.

Katanya, cadangan berkenaan tidak bermakna akan memendekkan sukatan pelajaran sebaliknya bertujuan mengurangkan penumpuan kepada aspek penilaian keputusan SPM berasaskan peperiksaan.

''Sebagai contoh, keputusan SPM tidak lagi tertumpu kepada keputusan peperiksaan 100 peratus malah bergantung kepada kemahiran sampingan berkaitan mata pelajaran tertentu seperti menghasilkan kertas projek, amali dan sebagainya.

''Bagaimanapun, cadangan ini masih dalam rangka kajian dan memerlukan penelitian terperinci memandangkan kertas peperiksaan SPM mempunyai standard peperiksaan yang tinggi," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Sepetang Bersama Media sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 di sini semalam.

Cadangan itu ialah antara pendekatan yang akan digunakan kementerian tersebut untuk mengatasi masalah penyemakan dan pengumuman kertas peperiksaan SPM yang mengambil masa agak lama.

Menurut Haili, kementerian itu juga bercadang untuk menambah bilangan guru pemeriksa kertas peperiksaan SPM bagi mempercepatkan proses penyemakan.

''Buat masa ini, kita mempunyai bilangan pemeriksa kertas SPM dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang agak kecil jika dibandingkan peningkatan jumlah pelajar dan mata pelajaran yang diambil.

''Ada pelajar yang mendaftar sehingga 20 mata pelajaran dalam SPM dan ini mengambil masa agak lama untuk disemak memandangkan jumlah pemeriksa yang terhad,'' katanya.

Bagaimanapun, katanya, cadangan-cadangan ini masih dalam pertimbangan dan sekiranya relevan untuk diaplikasikan dalam peperiksaan SPM, ia akan diperkenalkan awal tahun depan.

Selanjutnya...

Beri kuasa semua guru rampas telefon

Sumber: Utusan Malaysia |19 Mac 2009|

Kementerian Pelajaran disaran memberi kuasa kepada guru untuk merampas telefon bimbit yang dibawa pelajar ke sekolah dan bukan hanya kepada guru disiplin sahaja.

Presiden Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Ali Hassan berkata, langkah itu penting bagi memastikan usaha membendung gejala disiplin pelajar dapat dilaksanakan secara berkesan dan menyeluruh.

"Sebuah sekolah kadang- kadang mempunyai seorang guru disiplin sahaja, mereka sukar memantau pelajar," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru-guru Besar Malaysia (GMGBM), Ruslan Madon pula meminta Kementerian Pelajaran memberi kuasa kepada semua guru untuk merampas telefon bimbit yang dibawa pelajar ke sekolah.


Semalam, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong berkata, pihak sekolah khasnya guru disiplin akan diberi kuasa penuh untuk merampas telefon bimbit yang dibawa pelajar ke sekolah.

"Jika guru kelas juga diberi kuasa untuk merampas telefon bimbit pelajar, saya percaya usaha untuk membanteras gejala tersebut tidak perlu mengambil masa yang lama," katanya.

Menurut Ruslan, pihaknya mendapati ada pelajar tidak jujur ketika menduduki peperiksaan apabila mereka merujuk nota dan formula subjek tertentu yang disimpan dalam telefon bimbit.

"Selain itu, kes gangsterisme boleh berlaku disebabkan penggunaan telefon bimbit di sekolah kerana timbulnya perasaan iri hati sesama pelajar," katanya.

Tambah Ruslan, pihak sekolah perlu memastikan kemudahan telefon awam yang disediakan dapat berfungsi dengan baik supaya ia boleh digunakan apabila berlaku hal kecemasan.

"Malah, papan tanda amaran yang melarang penggunaan telefon bimbit di sekolah perlu diwujudkan untuk memberi kesedaran kepada para pelajar," katanya.

Menurut beliau, Surat Pekeliling Kementerian Pelajaran berhubung peraturan sekolah perlu dipanjangkan kepada ibu bapa agar mereka dapat memantau anak-anak daripada melanggar peraturan tersebut.

Selanjutnya...

Kokurikulum bantu pelajar bebas masalah sosial

Sumber: Utusan Malaysia |18 Mac 2009|

Aktiviti kokurikulum yang dijalankan secara proaktif diyakini dapat membantu pihak sekolah mengatasi masalah sosial khususnya gejala buli di kalangan pelajar.

Perunding Psikologi K & A Applied Psychology Consultancy, Khairol Anuar berkata, beliau bersetuju jika aktiviti kokurikulum sama ada sukan, badan beruniform atau persatuan diberi penekanan yang sama seperti akademik.

Katanya, sekolah biasanya lebih menitik beratkan mengenai hal akademik dan ada yang tidak mewajibkan aktiviti kokurikulum kepada pelajar.

"Kebanyakan pelajar hari ini lebih menghabiskan masa dengan permainan berkomputer dan keadaan ini membuatkan mereka kurang berinteraksi dengan orang ramai.

"Bila libatkan diri dalam aktiviti kokurikulum, pelajar akan bergaul dengan ramai kawan, mewujudkan sifat kepimpinan dan kemanusiaan yang murni, bijak komunikasi dan tidak mudah melenting," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia semalam.

Beliau diminta mengulas pendapat seorang pembaca melalui Forum, Utusan Malaysia sebelum ini yang mahukan Kementerian Pelajaran memastikan sekolah memberi penekanan kepada aktiviti kokurikulum.

Khairol berkata, pada masa yang sama, sekolah perlu bijak menyediakan peralatan atau kelengkapan seperti uniform bagi memenuhi aktiviti kokurikulum supaya tidak membebankan ibu bapa.

Naib Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Muhammad Faisal Abdul Aziz pula berkata, tidak dinafikan kebanyakan sekolah kini mewajibkan pelajarnya menyertai aktiviti kokurikulum, namun ia perlu dipertingkatkan.

"Masalah sosial seperti kes buli berlaku kerana pelajar hanya melihat hidup melalui skop sekolah dan tidak faham konteks hidup bermasyarakat.

"Sekolah perlu mempertingkatkan pengisian aktiviti kokurikulum dari segi nilai, kualiti dan kerohanian," katanya.

Pada masa yang sama, jelasnya, aktiviti berkenaan dapat mengisi masa terluang mereka dengan kegiatan berfaedah.

Sementara itu, Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Syed Anuar Syed Mohammad berkata, aktiviti kokurikulum memang sudah lama diwajibkan oleh sekolah ke atas pelajar, cuma masalahnya ialah tempoh pelaksanaan.

Menurutnya, setiap hari persekolahan guru perlu memastikan pelajar diberi pelbagai pendedahan berguna dan waktu yang ada untuk aktiviti kokurikulum amat terhad.

"Pendedahan yang diberikan sekolah ketika aktiviti ini lebih kepada asas untuk membentuk disiplin pelajar," katanya.

Dalam memastikan pelajar mempunyai nilai yang baik, tegas beliau, ibu bapa juga perlu memainkan peranan memantau kegiatan yang dilakukan anak mereka ketika di luar sekolah.

"Ibu bapa jangan meletakkan 100 peratus tanggungjawab kepada sekolah, sebaliknya perlu turut memainkan peranan untuk membina modal insan terbaik dalam diri pelajar," tambahnya

Selanjutnya...

98% Mengalami Masalah Dalam PPSMI

Sumber: Blog Bahasa dan Budaya

Disesuaikan daripada artikel Muhammad Arif Ismail, HarakahDaily.net| Sabtu 21 Mac 2009 | 24 Rabi’ul Awal 1430 Hijrah|

BANGI, 19 Mac (Hrkh) - Satu kajian yang dilakukan oleh seorang profesor linguistik Universiti Kebangsaan Malaysia, mendapati 98 peratus guru mengatakan murid mereka mengalami masalah dalam mempelajari sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Kajian tersebut dijalankan pada tahun 2004 ketika dasar PPSMI baru dilaksanakan dengan melibatkan 900 orang responden yang terdiri daripada guru dan murid di seluruh Malaysia.

“Saya meminta soalan kajian ini diseludup ke sekolah-sekolah di seluruh Malaysia supaya tidak disekat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.


Walaupun ada bantahan yang mengatakan dasar ini baru dilaksanakan, tidak ada apa faedahnya membuat kajian itu, tetapi ia diteruskan juga.” tegas beliau.

Beliau menyampaikan laporan tersebut dalam Seminar Hala Tuju Dasar PPSMI dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan yang diadakan di Dewan Teater, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis) pada 14 Mac lalu.

Hadir sama dalam seminar tersebut adalah Setiausaha Gerakan Mansuh PPSMI (GMP), Tuan Hasni Abbas; Timbalan Pengerusi GMP, Dr Shahril Zain, Naib Pengerusi GMP, Prof. Abdullah Hassan dan Adun Bangi, Dr Shafie Abu Bakar.
Antara hadirin

Antara hadirin

Seminar ini dianjurkan oleh Jaringan Siswazah Malaysia (Jasa) dengan kerjasama Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi (PPBBB).

Beliau juga melaporkan dapatan selanjutnya, iaitu “sebanyak 96 peratus guru tidak bersetuju dengan kenyataan bahawa ramai pelajar mereka semakin berminat terhadap bahasa Inggeris.”

Dan juga beliau menyatakan “94 peratus guru tidak percaya bahawa keputusan peperiksaan murid dalam sains dan matematik yang diajarkan dan diperiksa dalam bahasa Inggeris itu sangat membanggakan.”

Seterusnya, “84 peratus guru menyatakan tidak setuju dengan semua pelajaran mesti diajarkan menggunakan bahasa Inggeris.”

Malah kajian itu menghasilkan dapatan bahawa “75 peratus daripada guru itu tidak bersetuju bahawa belajar sains dan matematik yang diajarkan dalam bahasa Inggeris itu tidak mendatangkan masalah pemahaman,” katanya.

Kajian beliau juga menunjukkan bahawa “murid yang sudah mahir berbahasa Inggeris di rumah yang mencapai tahap yang baik, dan mereka ini adalah dari bandar dan bukan dari Sekolah Kebangsaan Menengah dari luar bandar. Pada beliau, “sekolah luar bandar inilah lubuk anak Melayu.”

Oleh sebab itu sekolah dalam bandar inilah yang mendapat manfaatnya, bukan sekolah di luar bandar.

Ternyatalah, murid yang malang dan yang tertinggal dalam pelaksanaan dasar ini adalah murid luar bandar. Dan 70 peratus daripada populasi rakyat Malaysia di laur bandar ini adalah kebanyakannya anak Melayu,” kata beliau. (mns)

Selanjutnya...

20 March 2009

Fikir Sebelum Mendukung Biawak Hidup

Oleh Mohd Isa bin Abd Razak

1. Memang banyak bakal guru tidak memahami dasar PPSMI yang diwujudkan pada tahun 2002 dan mula dilaksanakan pada tahun 2003 itu. Mereka ibarat orang ketinggalan komuter.

2. Ada banyak sebab mereka ketinggalan. Di sini dikemukakan dua sebab penting. Yang pertama, mereka sibuk. Yang kedua, mereka berpegang pada amalan bahawa semua yang dari atas itu baik. Hal ini sesuai dengan ajaran yang terserap dalam kalbu mereka. Ajaran itu ialah turuti apa-apa sahaja arahan dari atas dan mengangguk-angguk sahaja apabila mendengar suara orang atas.

3. Bakal guru itu orang muda. Sebahagian besar mereka belum mempunyai maklumat lengkap tentang dasar ini. Maka, eloklah mereka mengakses maklumat yang begitu banyak di Internet. Setelah mereka benar-benar memahami dasar itu serta pro dan kontranya, baru mereka boleh mengisytihar diri sebagai penyokong atau sebaliknya. Itu barulah dikatakan membuat keputusan dengan berdasarkan ilmu.

4. Memang ada orang menyokong sesuatu dasar secara sembarangan. Ada juga orang menyokong sesuatu dasar kerana kepentingan diri. Tidak kurang pula orang menyokong sesuatu dasar kerana takut. Persoalannya, adakah orang muda yang akan bergelar guru termasuk dalam golongan penakut?

5. Sebenarnya, ada perbezaan antara penyokong dengan pendukung. Penyokong ialah penegak dasar. Penyokong berpendirian, berprinsip dan sebagainya. Lazimnya penyokong sanggup mati mempertahankan pendiriannya. Sekadar contoh, Hassan Al-Banna, Syed Qutb, Al-Maududi, Mariam Jamilah dan Ibrahim Libya berpendirian.

6. Mungkin ada ahli bahasa tidak bersetuju dengan pandangan ini. Mereka mungkin berkata kamus mentakrifkan penyokong sebagai pengikut. Konotasi pengikut ialah orang biasa, bukan penegak dasar. Namun, kamus juga mencatatkan sokong ialah tiang atau tonggak. Penyokong juga bermaksud alat untuk menyokong. Alat itu dapat bernama tiang, tonggak atau topang.

7. Mari kita gantikan perkataan penyokong dengan tonggak. Tonggak asal dasar itu ialah mantan Perdana Menteri. Kini tonggak itu ialah Perdana Menteri. Kalau bukan dia, siapa lagi? Menteri yang berkenaan ialah topang. Topang lain yang mengukuhteguhkan tonggak itu ialah pengurusan tertinggi kementerian yang berkenaan dan para pegawainya.

8. Cuba bayangkan, hari ini mantan Perdana Menteri menyatakan bahawa dia menarik diri daripada menyokong dasar itu. Dia mahu dasar itu dimansuhkan demi ketenangan jiwa senjanya. Jikalau dia berkata demikian, dasar itu akan goyah dan bakal tumbang. Begitulah pentingnya tonggak seperti Perdana Menteri.

9. Lain halnya dengan pendukung. Katakanlah 1,000 pendukung di Kuala Lumpur mengisytiharkan bahawa mereka berhenti menjadi pendukung. Mulai saat itu mereka masuk dalam kelompok pembantah. Perbuatan mereka bagai sejuta orang kanak-kanak menghembuskan angin daripada mulut untuk menumbangkan tugu negara. Oleh sebab itu, untuk menggugat dasar kita perlukan gelombang besar. Gelombang besar itu kini berupa gabungan pelbagai unsur. Antara lain namanya termasuklah surat terbuka, memorandum, saman, gerakan, laporan kajian, perhimpunan dan kongres.

10. Pendukung rendah sedikit tarafnya. Kebanyakan pendukung ialah pelaksana. Pelaksana mungkin menopang dan mungkin juga tidak menopang dasar itu. Sebagai bakal guru, pelajar yang berkenaan mesti mendukung sesuatu dasar walaupun dasar itu bagaikan biawak hidup yang siap untuk mencakar belakang mereka. Oleh sebab mereka sendiri memilih untuk menjadi guru, mereka sudah menandatangani perjanjian dan mereka sudah melafazkan ikrar, maka mereka hendaklah menepati janji dan ikrar itu. Mereka kenalah mendukung biawak hidup.

11. Pendukung pun ada kategorinya. Pendukung totok seakan-akan tonggak atau topang juga. Lihatlah ibu tulen mendukung bayi. Tidak akan dilepaskannya bayi daripada dukungannya kendatipun nyawanya terancam. Pendukung seperti ini tidak banyak.

12. Ada pula pendukung hipokrit. Jangan lupa, hipokrit itu bersinonim dengan munafik. Apabila ada faedah atau habuan, si hipokrit bersungguh-sungguhlah mendukung dasar itu. Jumlah mereka sedikit tetapi pengaruh mereka besar. Jikalau dasar itu dimansuhkan, mereka akan gulung sehelai atau semua tikar.

13. Yang banyak ialah pendukung kasta rendah. Jumlah mereka banyak, sangat banyak. Mereka mendukung dasar itu tanpa rela dengan pengawasan yang rapi oleh pemantau atau pemerhati. Di belakang pemantau atau pemerhati, mereka letakkan dasar itu di atas lantai. Dalam golongan ini termasuklah juga pendukung yang mementingkan habuan. Mereka mempertontonkan dukungan apabila ada habuan. Jikalau tiada habuan, dukungan itu dikesampingkan.

14. Ada sekumpulan lagi pendukung yang tidak berapa faham sebab-sebab mereka mendukungnya. Apa-apa yang orang atas buat mereka ikut atau kata ya, ya, ya. Orang lurus bendul itu pandainya mengangguk sahaja.

15. Tidak dinafikan ada juga pendukung itu memang topang. Mereka dalam golongan ini hebat. Hebat itu dapat positif dan dapat juga negatif. Kelompok hebat yang pertama adalah seperti dalam senarai orang berprinsip di atas. Mari kita tambah senarai itu. Hitler, Yahudi dan George Bush hebat. Muammar al-Qadhafi dan Saddam hebat. Ustaz Ashaari Muhammad, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Karpal Singh pun hebat. Baka guru dalam kelompok mana? Kita khuatir bakal guru termasuk dalam kelompok Bush. Waduh, Bush sudah dibaling dengan kasut!

16. Akhirulkalam, fahamilah dasar itu secara mendalam. Fahamilah pertentangan dasar itu dengan Perlembagaan, Akta Pendidikan, Rukun Negara dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Fahamilah implikasi dasar itu terhadap martabat bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu dan bahasa perpaduan. Fahamilah implikasi dasar itu terhadap masa hadapan generasi muda kini dan generasi yang akan datang.

17. Bahan untuk memahami perkara-perkara ini melambak di Internet. Surat terbuka ada, memorandum ada, laporan kajian ada, artikel sanggahan Dato’ Baha Zain ada, tulisan panjang sanggahan Dr. Shaharil ada, laporan polis ada, usul PEMBINA ada, resolusi kongres ada, e-buku Mengapakah Kami Bantah ada dan bermacam-macam lagi ada. Bakal guru berijazah atau pemilik SPM dengan deretan A pasti mampu mengakses banyak lagi sumber lain tanpa perlu disuap-suap. Telitilah bahan-bahan itu, bukalah minda dan kemudian tetapkan pendirian dengan berdasarkan ilmu pengetahuan.

Selanjutnya...

Berjaya dalam pelajaran tapi kerugian dalam perkhidmatan

Ketidakpuasan kalangan guru-guru DG2941 masih kedapatan. Rata-rata mereka yang terlibat kecewa dengan penyelesaian kaedah 3:1 dikira untuk tujuan lantikan ke DG44. Masalah pokok yang dipertikaikan ialah gaji yang menurun berbanding jika kekal dalam skim PPPLD dahulu. Pertikaian ini bermula apabila pelarasan gaji yang dilakukan oleh kerajaan pada 2007. Sebelum itu, tiada rungutan dan rasa tidak puas hati dikemukakan secara terbuka.

Sumber:
http://yourwebapps.com/WebApps/db-view.cgi?db=123382


Saya adalah guru berkelulusan STP (Katagori C1) semasa mula bertugas 20 tahun lalu. Pada masa itu semua guru di sekolah tempat saya bertugas (sebuah sekolah rendah), terdiri daripada guru berkelulusan SPM ( Katagori C2). Gaji lulusan STP lebih sedikit berbanding lulusan SPM. Oleh sebab itu ada sebilangan rakan sekerja yang berusaha mengambil peperiksaan STP untuk menambah pendapatan. Tetapi ramai yang malas, dan mereka kekal dalam Kategori C2.

Dalam pada itu saya berusaha untuk jadi guru siswazah pula. Gaji guru siswazah lebih tinggi . Pada masa itu hanya keputusan STP/ STPM yang baik sahaja yang dipilih ke universiti. Bukan semudah yang di sangka, saya ambil STP/STPM sehingga 7 kali. Maklum sahaja lah mengajar di kampung terpencil kelas tuisyen pun tidak ada, sangat sukar bagi saya untuk skor A dalam STP/STPM itu.


Ketika itu guru-guru “diseru” supaya meningkatkan tahap pencapaian akedemik untuk menambah pendapatan. Seruan itu datang daripada orang besar-besar di Kementerian Pelajaran, Menteri Pelajaran dan juga Perdana Menteri. Sampai sekarang pun seruan itu masih kedengaran. Ramai juga yang menyahut seruan itu. Tetapi lebih ramai yang tidak menghiraukannya.

Hampir 10 tahun berusaha akhirnya saya ditawarkan program kembar maktab perguruan dengan universiti tempatan. Panel temuduga kagum dengan kegigihan dan usaha saya (Saya tunjukkan 7 slip keputusan STP/STPM itu) dan mereka memberi peluang kepada saya. Kegigihan dan usaha saya berbaloi kerana saya mendapat Ijazah Sarjana Muda Kelas Kedua Tinggi . Ketika itu umur saya 37 tahun , sudah ada 3 anak dan belajar dalam kepayahan. Kegigihan itu terbawa-bawa kedalam apa juga tugas yang dilaksanakan kini. Inilah yang dikatakan modal insan kelas pertama (berilmu dan gigih). Seperti yang disebut-sebut oleh Perdana Menteri kita.

Sebelum masuk universiti saya ditawarkan jawatan penolong kanan gred DG 5 yang gajinya RM 1500.00. Saya menolak kerana ingin sangat menjadi guru siswazah. Pada masa itu saya berpendapat guru siswazah ada kelasnya tersendiri. Disamping berharap akan ada penambahbaikkan dalam skim perkhidmatannya dari masa ke semasa (Skim yang sedia ada menafikan hak senioriti guru).

Episod duka bermula . Gaji saya sebanyak RM 1304.00 pada ketika itu telah di potong separuh. Tidak ada kenaikkan gaji selama 4 tahun . Potongan itu menyebabkan saya kehilangan pendapatan sebanyak lebih kurang RM 35, 000.00 (termasuk elaun) dalam tempoh 4 tahun itu. Kerana tidak cukup wang belanja saya terpaksa pinjam daripada kerajaan negeri sebanyak RM 12,000.00. Anggaran kasar modal yang saya keluarkan untuk mendapat ijazah itu keseluruhannya ialah kira-kira RM 55,000.00.

Masuk “skim siswazah DG 41” saya di bayar gaji RM 1360.00, bezanya terlalu kecil berbanding gaji sebelumnya.Setelah hampir 10 tahun bekerja dalam gred DG 41, lebihan pendapatan yang saya peroleh tidak balik modal. Suku daripada modal pun belum terbayar. Usah harap saya akan dapat balik modal RM 55,000.00 itu. Perkhidmatan saya pun hanya tinggal 9 tahun sahaja lagi. Atas kesilapan kerana menyahut seruan itu, tekanan perasaan mula terasa.

Berbanding dengan mereka yang tidak menyahut seruan dan bermalas-malas tadi, gaji mereka lebih banyak kerana mendapat kenaikkan setiap tahun. Ketika kami bertungkus lumus membayar hutang untuk segulung ijazah , mereka dengan senang hati membayar hutang rumah atau kereta baru. Apabila selesai hutang saya hanya dapat kertas !, sementara mereka dapat sebuah rumah atau kereta. Pendek kata mereka tidak kehilangan apa-apa. Ada pula diantara mereka yang dapat Bayaran Intensif Subjek Pendidikan (BISP) 10% berbanding saya yang mendapat hanya dapat 5 % elaun kritikal. Bermakna gaji bersih mereka jauh lebih banyak daripada gaji kami .Lulusan ijazah telah diperlekeh oleh” skim siswazah” itu sendiri. Dimana kelasnya?. Skim itu masih di takuk lama!

Sekarang sudah dua puluh tahun saya menjadi guru. Tetapi senioriti tidak di kira , menyebabkan saya gagal memohon kenaikkan pangkat ke DG 44. Sedangkan mereka sudah melangkan ke DG 32 dengan gaji RM 2719.35 ( tambah lagi elaun BISP 10%) . Berbanding DG 41 iaitu RM 2418.45 (tambah 5 % elaun kritikal) sahaja. Tekanan menjadi semakin hebat.

Kemuncak tekanan tiba apabila diumumkan gaji baru. Guru SPM naik 25% (RM 679.83 ). RM 2719.35 + RM 679.83 = RM 3399.18. Guru Ijazah naik 15 % (362.76). RM 2418.45 + RM 362.76 = RM 2781.21 . Pendapatan golongan sokongan yang dianggap rendah itu tidak benar sama sekali. Gaji pokok SPM kini RM 3399.18, sementara gaji pokok Ijazah ialah RM 2781.21 . Beza sebanyak RM 617.97 . Terlalu besar bezanya. Boleh bayar sebulan gaji seorang Pembantu Rendah Am di sekolah!

Kenaikkan gaji baru itu bermentaliti “subsidi” bukan berasaskan kepada “kualiti” .Tanpa perlu bersusah payah ada orang yang mendapat habuan berlipat ganda. Keadaan tidak kondusif guru-guru yang sambung belajar ini sering disuarakan semenjak 2 dekad yang lalu, tetapi tidak pernah di ambil peduli. Pernah juga disuarakan melalui NUTP. Tetapi jawapan/ alasan JPA di terima bulat-bulat oleh NUTP bahawa guru siswazah terikat dengan “Skim Perkhidmatan DG 41” dan akan kekal begitu untuk selamanya. Skim ini melemahkan motivasi guru serta bertentangan dengan beberapa perkara dalam Tonggak 12 Perkhidmatan Awam (sila rujuk buku PTK)

Untuk menjadikan lebih adil skim itu perlu dikaji semula. Adakah pengubahsuaiannya terlalu sukar sehingga memerlukan kelulusan parlimen? Jika memerlukan sokongan parlimen sekalipun, saya yakin akan disokong kerana individu yang pernah membuat seruan itu dulu pun orang dalam parlimen juga. Kami sedar bahawa NUTP tidak bersungguh-sungguh memperjuangkannya kerana barisan kepimpinan NUTP terdiri daripada majoriti guru SPM. Sepatutnya NUTP mendesak, seperti yang pernah dibuat oleh Cuepacs sehingga gaji kakitangan awam “dibolehkan” naik sedemikian rupa!

Saya mewakili rakan-rakan yang sewaktu dengannya, ingin pula “menyeru” mana-mana pihak yang terlibat supaya menyemak semula Skim Perkhidmatan DG 41 yang lapuk itu. Saya mencadangkan diberi 4 kenaikkan gaji kepada semua guru yang dipotong separuh gaji dahulu, mulai gaji baru ini. Permintaan ini hanya sekadar meminta balik apa yang telah diambil daripada kami sahaja. Bukan meminta ganjaran istimewa seperti anggota keselamatan yang dapat lagi 20% (percuma tanpa sebarang rayuan) tambahan gaji itu. Kami telah merayu selama 2 dekat!. Sekurang-kurangnya gaji kami sama dengan gaji DG 32. Walau pun masih tidak balik modal, tetapi boleh mengurangkan sedikit tekanan dan beban ribuan guru yang di timpa nasib malang sejak sekian lama itu.

Atau pun sebagai alternatif, benarkan kami kembali kepada skim gaji DG 32 / DG 34 sahaja untuk mengurangkan kerugian berterusan. Ijazah yang tidak ada nilai komersil boleh disamakan dengan sehelai kertas sahaja. Lebih baik buang ke dalam tong sampah jika ia hanya menjadi batu penghalang dalam kerjaya dan motivasi kita. Jika saya tidak berijazah, sekarang saya sudah menjadi guru besar DG 34 yang gajinya RM2876.65 + 805.46 ( 25%) = RM 3682.11 . Saya boleh tersenyum bangga. Guru Besar juga diberi kelebihan berganda , selain daripada ditawarkan “ijazah percuma” berpeluang pula menjadi guru besar cemerlang. Saya pasti saya akan menjadi salah seorang guru besar cemerlang itu jika di beri peluang. Terlalu banyak keistimewaan diberikan kepada guru-guru SPM . Malang sungguh guru-guru siswazah!.

Selanjutnya...

18 March 2009

Mengandung tidak boleh dilantik sebagai guru sandaran

Nak ikuti kursus perguruan pun ada syarat yang jelas tentang guru pelatih wanita yang sudah berkahwin tidak dibenarkan mengandung sepanjang kursus. Begitu juga dengan pengambilan guru sandaran dan guru ganti. Jika yang mengganti pun bermasalah, siapa pula yang menggantikannya?.
..........................................................................
Sumber: Berita Harian-Mutakhir |18 Mac 2009|


Wanita dibatal tawaran guru sandaran buat laporan polis

KUALA LUMPUR: Seorang wanita yang tidak berpuas hati dengan tindakan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Hulu Langat menarik semula tawaran yang diterimanya sebagai guru sandaran, membuat laporan polis hari ini selepas aduannya kepada beberapa pihak tidak dilayan.

Noorfadilla Ahmad Saikin, 27, dengan ditemani suaminya, Mohd Izawan Zakaria, membuat laporan polis terhadap PPD Hulu Langat; Kementerian Pelajaran; Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Biro Pengaduan Awam; dan Jabatan Perkhidmatan Awam; di Ibu Pejabat Daerah Polis Kajang pada 2.30 petang tadi.

Katanya, beliau berbuat demikian kerana kecewa dengan tindakan PPD Hulu Langat yang didakwanya menarik semula tawaran tersebut hanya kerana beliau mengandung tiga bulan.

Noorfadilla berkata, bahawa pada awal Januari lepas, beliau pergi ke PPD Hulu Langat untuk mengambil surat tawaran bertugas di Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Kajang, dan ketika diberi taklimat, seorang pegawai meminta calon yang mengandung agar tampil ke hadapan.

"Saya dan dua lagi calon lain tampil ke hadapan dan pegawai itu menyatakan bahawa wanita mengandung tidak boleh dilantik sebagai guru sandaran. Saya amat kecewa...salahkah wanita mengandung menjadi guru?," katanya.

Noorfadilla berkata, beliau pernah memajukan kesnya itu kepada Kementerian Pelajaran; Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Biro Pengaduan Awam; Jabatan Pelajaran Negeri Selangor; Pejabat Perdana Menteri; dan Jabatan Perkhidmatan Awam; namun tiada sebarang tindakan diambil. - Bernama

Selanjutnya...

4% sahaja kuasai BI melalui PPSMI

Jangan yang dikendong berciciran dan yang dikejar tak dapat...Banyak kajian telah dilakukan antaranya oleh Prof. Emeritus Isahak Haron dan Prof. Nurhashimah Jalaludin. Sempena Kongres Kebudayaan Melayu Kedua baru-baru ini, Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina) pula telah membentangkan hasil kajian yang dilakukan pada Jun-Disember 2008.

Sumber:
Malaysiakini |18 MAc 2009|

Kajian: Hanya 4% kuasai BI melalui PPSMI

Jimadie Shah Othman | Mar 18, 09 12:13pm

Kajian mendapati dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) hanya berjaya meningkatkan empat peratus penguasaan bahasa asing itu, dan sebaliknya mengurangkan minat untuk mempelari dua subjek tersebut.

"Sumbangan PPSMI hanya mampu menyumbang pada tahap paling minimum, iaitu kurang empat peratus kepada peningkatan pencapaian Bahasa Inggeris secara keseluruhannya," laporan bertajuk 'Tahap Kompetensi Guru dalam PPSMI serta Implikasinya terhadap Pembangunan Modal Insan Murid' dipetik.

Menurut kajian 53 pakar bahasa itu, dasar kontroversi tersebut juga "menimbulkan kerugian berganda kepada kepada murid, terutama kepada 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori (pencapaian) sederhana dan lemah dalam tiga mata pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

"PPSMI telah dan akan membunuh minat, semangat dan keghairahan murid-murid untuk belajar Sains dan Matematik sejak di peringkat sekolah rendah lagi."

Kajian yang melibatkan tujuh universiti awam itu dijalankan antara Jun hingga Disember tahun lalu oleh Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina).

Universiti terlibat termasuklah Universiti Putra Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Perguruan Sultan Idris, Universiti Sains Malaysia dan Universiti Teknologi Mara.

Kajian merumuskan PPSMI harus ditamatkan dan mengembalikan sistem pengajaran sebelum dasar itu diperkenalkan pada 2003.

"Dari segi perkiraan analisis kos-faedah dalam konteks pelaburan jangka panjang, amalan PPSMI tidak menguntungkan, sebaliknya membantut tahap kecerdasan murid serta merugikan generasi akan datang.

"Dengan ini, disarankan supaya dasar PPSMI diberhentikan," laporan eksekutif setebal sepuluh halaman itu dipetik.

Menurut kajian, analisis keputusan peperiksaan terhadap 5,595 sampel pelajar tahun lima daripada 56 sekolah kebangsaan mendapati pencapaian pelajar makin merosot dan merudum mendadak apabila berpindah ke tahun enam.

Kajian menjelaskan, kemerosotan berlaku akibat kegagalan pelajar memahami konsep sains dan matematik kerana tidak mampu berinteraksi dengan guru atau murid lain menggunakan bahasa Inggeris.

Pola yang sama didakwa turut ditemui daripada kajian Kementerian Pelajaran dan Pejabat Daerah dan sekolah tertentu.

Pengerusi eksekutif Pembina, Datuk Abdul Rauf Yusoh yang menaungi kajian itu mengesahkan kajian tersebut kepada Malaysiakini hari ini.

Laporan eksekutif kajian itu diedarkan buat pertama kali kepada umum semalam di hujung Kongres Kebudayaan Melayu Kedua anjuran Gabungan Persatuan Penulis Nasianal Malaysia (Gapena), Persatuan Sejarah Malaysia, Jabatan Kebudayaan dan Keseniaan Negara dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di ibu negara.

Kongres itu turut meluluskan resolusi yang membawa akibat pemansuhan PPSMI apabila mendesak hanya satu bahasa kebangsaan tunggal dilaksanakan dalam seluruh sistem pendidikan dari tahap rendah hingga universiti.

Hasil kajian yang sama pernah dibentangkan dalam mesyuarat meja bulat membahaskan dasar tersebut anjuran Kementerian Pelajaran tahun lepas.

Menjelaskan latar belakang kajian, Abdul Rauf berkata, walapun pakar bahasa yang terlibat hanya diberikan saguhati minimum, namun kajian tujuh bulan itu tetap melibatkan kos besar kira-kira RM470,000.

Beliau berharap kajian itu mampu memberikan gambaran sebenar pelaksanaan PPSMI kerana, sampelnya besar dan luas, melibatkan 15,089 orang daripada pelbagai jenis dan aliran sekolah dari pelbagai kawasan perbandaran seluruh negara.

Seramai 553 guru – termasuk pengetua, guru besar dan penolong kanan sekolah – turut dipilih sebagai sampel.

Abdul Rauf menegaskan, kajian itu dilakukan secara bebas dan tidak dibuat berdasarkan kepentingan tertentu.

"Kami hanya mengemukakan hasil kajian. Kalau positif, positiflah, kalau negatif, negatiflah," katanya.

Selanjutnya...

16 March 2009

Open Book Test untuk PTK Umum

Lembaga Penilaian Kompetensi KPM telah bersetuju supaya Kaedah Open Book Test digunakan BAGI KOMPONEN GENERIK (UMUM) PEPERIKSAAN PTK GRED 17 - 44 di KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA mulai SESI MAC 2009.

Sila klik di sini untuk muaturun Surat Siaran berkenaan perkara ini

Antara Bahan yang dibenarkan:

1. Perintah-Perintah Am
2. Peraturan pegawai awam (pelantikan,kenaikan pangkat dan penamatan perkhidmatan) 2005
3. Peraturan pegawai awam (kelakuan &tatatertib) 1993
4. Arahan perbendaharaan
5. Akta prosedur kewangan 1957
6. Panduan pengurusan pejabat
7. Lain-lain peraturan/akta/undang-undang yang bersesuaian

Sila klik di sini untuk muaturun Surat Siaran berkenaan perkara ini

Selanjutnya...

Resolusi Pendidikan UNESCO

UNESCO (1951:691) telah meluluskan resolusi pendidikan yang berbunyi:

On educational grounds we recommend that the use of the mother tongue be extended to as late a stage in education as possible. In particular, pupils should begin their schooling through the medium of the mother tongue, because they understand it best and because to begin their school life in the mother tongue will make the break between home and school as small as possible.

Terjemahan:
Berkenaan kepentingan pendidikan, kami menggesa supaya bahasa ibunda digunakan selama yang boleh dalam semua peringkat pendidikan. Ini lebih-lebih lagi penting supaya kanak-kanak memulakan pendidikan mereka dalam bahasa ibunda sebagai bahasa penghantar, kerana itulah bahasa yang sangat mereka fahami, dan penggunaan bahasa ibunda akan menghapuskan kelainan antara bahasa di rumah dan bahasa di sekolah.

Dipetik daripada Unika PTS



Selanjutnya...

Kongres: PPSMI Umpama 'Jolok Sarang Tebuan'

Sumber: Malaysiakini |16 Mac 2009|

Kongres Kebudayaan Melayu Ke-2 yang berlangsung selama dua hari, bermula hari ini, dijangka meluluskan sekurang-kurangnya empat resolusi penting esok, antara lain, menyentuh dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Empat resolusi tersebut adalah resolusi yang dibincangkan di peringkat awal oleh panitia kongres tersebut.

Berhubung isu PPSMI, kongres tersebut menyifatkan dasar PPSMI seolah-olah "menjolok sarang tebuan" dan menyentuh kesucian Perlembagaan Persekutuan.

Ini kerana perkara tersebut tidak harus disentuh oleh mana-mana, pihak termasuk parti politik di Malaysia.

Dalam masa yang sama, ia juga memberi peluang kepada pihak lain untuk mempertikaikan Perlembagaan Persekutuan.

Kongres juga menggariskan banyak cara yang lebih berkesan untuk meningkatkan penguasaan bahasa inggeris di kalangan orang Melayu.

Kongres ini yang disifatkan sebagai kesinambungan kongres yang pertama yang berlangsung di Melaka pada 1957, turut akan meluluskan usul untuk mempertahankan kemuliaan kemuliaan Raja-raja dan pihak istana Melayu.

Tentang multi-kultural

Ini kerana institusi tersebut merupakan titik perpaduan seluruh bangsa dan titik pertemuan sejarah tanahair yang panjang.

Persidangan yang bertemakan "Di Mana Bumi Dipijak" juga dijangka meluluskan usul menentang keras multi-kultural dan serta berpegang teguh kepada usul kongres Dasar Kebudayaan Kebangsaan 1971, antara lain, yang menyatakan bahawa budaya Melayu menjadi teras kebudayaan Malaysia.

Perhimpunan itu yang turut dijangka meluluskan usul sejarah dan tamadun Melayu, harus dilihat secara global iaitu ia tidak harus dikurung dalam konteks negara-bangsa Malaysia sahaja.

Ini kerana semua kebudayaan bangsa serumpun di sekitar Malaysia harus dipelajari dan fahami.

Kongres ini yang berlangsung di Wisma Sejarah, di Jalan Tun Razak adalah anjuran Gabungan Penulis Nasianal (Gapena), Persatuan Sejarah Malaysia, Jabatan Kebudayaan dan Keseniaan Negara dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), akan berakhir tengahari esok.

Upacara perasmian pembukaan konges tersebut dirasmikan oleh Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Selanjutnya...

15 March 2009

Sejarah Jalur Gemilang

Sumber: Berita Harian Online |24 Ogos 2008|

Fakta Jalur Gemilang

  • Ilham untuk menamakan bendera Malaysia kepada Jalur Gemilang diusulkan Datuk Hashim Mat Idris. Cadangan berkenaan dikemukakan kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada 11 Julai 1995.

  • Pada 1 Julai 1996, Urus setia menguruskan nama mengemukakan 75 cadangan berserta ulasan dan huraian. Tiga nama disenarai pendekkan iaitu Setia Perkasa, Seri Setia Perkasa dan Seri Setia Negara.

  • Tiga nama ini bagaimanapun ditolak Jemaah Menteri ketika mesyuarat pada 11 September 1996.

  • 28 nama lagi dicadangkan dan pada 2 Jun 1997, tiga nama dicalon mengikut keutamaan iaitu Jalur Gemilang, Jalur Nusa Gemilang dan Jalur Sinar Gemilang.

  • Pengisytiharan Jalur Gemilang dilakukan Tun Dr Mahathir, pada 31 Ogos 1997, jam 11.58 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

  • Maksud lambang dan warna;

    - Lambang Jalur pada bendera menggambarkan satu laluan lurus, hala tuju dan arah yang sama dianuti rakyat negara ini.


  • Sejarah Jalur Gemilang


    Surat Hamzah ketika menghantar rekaan bendera Malaysia.

    JALUR GEMILANG yang dilihat sekarang sebenarnya wujud beberapa tahun sebelum negara merdeka. Sejarah sepintas lalu, merekodkan Bendera Persekutuan Tanah Melayu diilhamkan menerusi satu pertandingan mereka cipta bendera peringkat kebangsaan. Pertandingan dikelolakan Jawatankuasa Khas dan dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara ketika itu, Sir Alec Newboult dianjurkan bagi mencari lambang kewujudan kerajaan Persekutuan.

    Pada 15 November 1949, Jawatankuasa ini mengemukakan 373 reka bentuk bendera kepada Majlis Perundangan Persekutuan untuk pertimbangan dan pemilihan. Daripada jumlah itu, tiga rekaan disenarai pendekkan membabitkan lambang keris bersilang dikelilingi 11 bintang pecah lima manakala rekaan kedua mempertaruhkan reka bentuk hampir serupa kecuali 11 bintang pecah lima membentuk dua bulatan mengelilingi keris bersilang.

    Bagaimanapun, rekaan ketiga ciptaan arkitek Jabatan Kerja Raya Johor, Mohamed Hamzah yang menampilkan sebelas jalur biru-putih dengan bulan bintang berwarna putih di bahagian tepi kiri mendapat pilihan majoriti dan perkenan Mesyuarat Majlis Raja-raja yang berlangsung pada 22 dan 23 Februari 1950.

    Sebelum kekal dengan rekaan sekarang, beberapa pindaan dibuat termasuk mengikut cadangan Sultan Kedah yang meminta warna putih bulan sabit ditukar kuning bagi mewakili warna Diraja.

    Pada 19 April 1950, Majlis Perundangan Persekutuan menerusi perkenan Majlis Raja-raja Melayu meluluskan usul yang dibentangkan Pemangku Ketua Setiausaha Negara mengenai Bendera Persekutuan Tanah Melayu.

    Pada 26 Mei tahun yang sama, bendera itu dikibarkan buat pertama kalinya di Istana Sultan Selangor, Kuala Lumpur. Majlis pengibaran yang berlangsung pada 9.30 pagi itu dihadiri wakil Sultan seluruh tanah Melayu.

    Mohamed Hamzah

    Selama 47 tahun digelar Bendera Malaysia, pada kemerdekaan ke-40 pada 1997, namanya ditukar kepada Jalur Gemilang. Nama diusulkan pegawai dari Jabatan Muzium Negara dan Antikuiti, Redzuan Tamin dalam satu peraduan membabitkan pihak tertentu ini berjaya menewaskan 28 cadangan antaranya, Malaysia Raya, N.U.S.A, Mega Sakti, Saga Merah dan sebagainya.

    Jalur Gemilang dalam catatan sejarah

    1. Pada 1999, Azhar Mansur, rakyat Malaysia pertama mengelilingi dunia secara solo membawa Jalur Gemilang merentasi Cape Leeuwin di Australia, South Cape di New Zealand, Cape Horn di Amerika Selatan, Kepulauan Fernando de Noronha di Lautan Atlantik dan Cape of Good Hope di Afrika Selatan.

    2. Pada 23 Mei 1997, dua pendaki Projek Malaysia-Everest 97, M Magendran dan N Mohandas berjaya memacakkan bendera di puncak Everest setinggi 8,848 meter diseliputi salji selepas kira-kira dua bulan mendaki.


    3. Angkasawan Negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor, membawa bendera Malaysia ketika berada di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) selama 11 hari mulai 10 Oktober 2007.

    4. Pemain badminton negara, Lee Chong Wei berjaya memenangi pingat perak pada temasya Olimpik Beijing 2008. Beliau sebelum ini pernah memenangi emas pada Sukan Komanwel 2006.

    Fakta Jalur Gemilang

  • Ilham untuk menamakan bendera Malaysia kepada Jalur Gemilang diusulkan Datuk Hashim Mat Idris. Cadangan berkenaan dikemukakan kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada 11 Julai 1995.

  • Pada 1 Julai 1996, Urus setia menguruskan nama mengemukakan 75 cadangan berserta ulasan dan huraian. Tiga nama disenarai pendekkan iaitu Setia Perkasa, Seri Setia Perkasa dan Seri Setia Negara.

  • Tiga nama ini bagaimanapun ditolak Jemaah Menteri ketika mesyuarat pada 11 September 1996.

  • 28 nama lagi dicadangkan dan pada 2 Jun 1997, tiga nama dicalon mengikut keutamaan iaitu Jalur Gemilang, Jalur Nusa Gemilang dan Jalur Sinar Gemilang.

  • Pengisytiharan Jalur Gemilang dilakukan Tun Dr Mahathir, pada 31 Ogos 1997, jam 11.58 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

  • Maksud lambang dan warna;

    - Lambang Jalur pada bendera menggambarkan satu laluan lurus, hala tuju dan arah yang sama dianuti rakyat negara ini.

    - Gemilang bermaksud bercahaya, terang benderang dan cemerlang. Jalur Gemilang melambangkan kecemerlangan negara dan rakyat Malaysia dalam mengharungi suasana kehidupan dengan penuh gigih, taat dan bersatu padu bagi menjaga nama dan menaikkan imej negara.

    - Warna merah pada jalur melambangkan kesanggupan, keberanian, kegagahan dan kegigihan rakyat menghadapi segala cabaran. Warna putih melambangkan keluhuran dan keikhlasan, biru melambangkan perpaduan hidup yang rukun dan damai manakala warna kuning melambangkan kesetiaan rakyat kepada Raja dan negara.

  • Selanjutnya...

    Mampukah Penjenamaan Semula Kembalikan Kegemilangan Tingkatan 6?

    Sumber: Rencana Utusan Malaysia |15 Mac 2009|

    Berakhirnya institusi tingkatan enam

    zin mahmud

    Pendidikan bukan saja pencapaian akademik. Ada dua komponen penting lain iaitu kokurikulum dan sukan.

    Persatuan di sekolah akan mengajar tanggung jawab, bagaimana bekerja dalam satu pasukan, dan lebih penting lagi ialah semangat sukarela. Seseorang pekerja yang mempunyai semangat sukarela akan mampu membuat sesuatu atas dasar inisiatif sendiri tanpa mengira sama ada ganjaran akan diperoleh daripada syarikat.

    Sukan di sekolah juga amat penting. Daripadanya ia boleh menyemai amalan hidup sihat di samping kelebihan yang diperoleh melalui permainan secara berpasukan, menghormati peraturan permainan yang juga memperkayakan keperibadian seseorang.

    Namun begitu, sukan dan kokurikulum di sekolah hanya dapat cemerlang jika

    persatuannya kuat dan dipimpin baik. Kalau persatuan tidak menampakkan aktiviti cergas di bawah kepimpinan pelajar sendiri, maka ia dianggap gagal. Lebih-lebih lagi jika ia terlalu bergantung kepada guru penasihat hingga peranan pelajar tidak cukup menyerlah.

    Ini kerana guru wajar hanya membimbing dan tidak campur tangan dengan banyak hingga pelajar-pelajar itu tidak benar-benar memimpin.

    Tetapi persatuan-persatuan sekolah hanya dapat bergerak dengan baik sekiranya ia dipimpin oleh pelajar-pelajar matang. Pelajar tingkatan empat kurang matang kalau berbanding dengan pelajar tingkatan enam. Sementara pelajar tingkatan lima terpaksa menumpukan kepada peperiksaan yang dihadapi.

    Jika ada tingkatan enam, maka kepimpinan sekolah termasuk persatuan akan berada di tangan pelajar yang lebih matang dan bersedia untuk menjayakan pelbagai aktiviti. Sementara pelajar tingkatan empat akan menjadi pelapis yang akan belajar daripada senior dalam memimpin institusi-institusi sekolah.

    Kejayaan tingkatan enam inilah merupakan penyumbang kepada kecemerlangan sekolah-sekolah dahulu seperti Victoria Institution, St John‘s Institution, Anderson School, King George School dan English College .

    Tetapi sejak tahun 80-an, institusi tingkatan enam ini mula dilemahkan. Pelajar-pelajar baik akan dimasukkan ke dalam program matrikulasi.

    Di kolej-kolej ini, pelajar-pelajar tidak berpeluang untuk memberi kepimpinan kepada persatuan yang besar dan merangkumi ahli pelbagai peringkat umur. Mereka hanya memimpin persatuan rakan sebaya. Tidak seperti kalau mereka berada di sekolah menengah yang pelajarnya merangkumi hingga ke tingkatan satu.

    Sementara itu, sekolah menengah pula kehilangan pelajar cemerlang untuk memimpin persatuan. Yang tinggal berada di tingkatan enam adalah pelajar-pelajar sederhana.

    Akhirnya tingkatan enam tidak lagi popular di kalangan pelajar yang mahu cepat-cepat meninggalkan sekolah. Maka kepimpinan persatuan sekolah jatuh kepada pelajar tingkatan empat yang masih kurang matang.

    Maka tidak hairanlah para majikan juga mengeluh. Mengapakah kalangan generasi sekarang dari segi nilai bekerja dan kepimpinan amat rendah? Sikap tanggungjawab, inisiatif dan sukarela dirasakan merosot? Tumpuan hanya kepada berapa gaji yang diperoleh dan bukannya disebabkan minat dan keseronokan bekerja?

    Penulis juga percaya kemerosotan sukan di negara ini juga berpunca daripada kegagalan sekolah untuk mewujudkan persekitaran kesukanan dan permainan yang tinggi. Kelemahan budaya kesukanan di sekolah-sekolah dipercayai berada dalam keadaan yang amat lemah. jaguh-jaguh sukan negara dahulu lahir dalam sistem persekolahan sebelum tahun 80-an.

    Selanjutnya...

    2 kejayaan yang gemilang

    Sumber: mendewa


    1. Muhammad Ahmad Zahid al-Hafiz, 13, telah dipilih sebagai TOKOH MAULIDURRASUL 1430H kerana menjulang nama negara di mata dunia...mendapat didikan dari sebuah Ma'ahad Tahfiz bukan milik Kementerian Pelajaran Malaysia.



    2. Nik Nor Madihah Nik Mohamad Kamal, 18 , pelajar Maahad Muhammadi Perempuan, Kota Bharu, Kelantan, mendapat 20A (19A1, 1A2) merupakan PELAJAR TERBAIK SPM 2008 peringkat kebangsaan...juga bukan anak didik Kementerian Pelajaran Malaysia (Maahad Muhammadi di bawah kelolaan Yayasan Islam Kelantan (YIK)).


    Alhamdulillah.

    Tahniah kepada Muhammad Ahmad Zahid al-Hafiz , 13, dan Nik Nor Madihah Nik Mohamad Kamal, 18, atas usaha dan kejayaan cemerlang.
    Tahniah kepada ibu bapa, guru-guru dan sekolah yang merintis usaha kepada kejayaan mereka.

    Aduhai...warga pendidik KPM...ini di antara cabaran besar buat kita..

    Selanjutnya...

    14 March 2009

    Bahasa Melayu untuk Sains, Matematik tetap realistik

    Sumber: Rencana Berita Harian |4 Mac 2009|

    Dr Isahak Haron

    Kajian TIMSS 2007 mendedahkan kemerosotan prestasi pelajar Malaysia dalam dua subjek teras lebih ketara


    WALAUPUN Kementerian Pelajaran menerima pelbagai maklum balas mengenai pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), kerajaan masih menangguhkan keputusan sama ada mengekal atau kembalikan mengguna bahasa Malaysia.

    Isu ini perlu dilihat secara menyeluruh. Apakah hasil kajian antarabangsa mengenai prestasi pelajar Malaysia dalam Matematik dan Sains? Pada 2007, kajian penting antarabangsa mengenai pencapaian Matematik dan Sains (pelajar Gred 8 atau Tingkatan 2) dilaksanakan membabitkan 59 negara oleh Trends in Internationhal Mathematics and Science Study (TIMSS 2007).

    Hasil kajian 2007 menunjukkan skor purata pencapaian pelajar Malaysia dalam Matematik dan Sains merosot dengan ketara. Skor Matematik 2007 merosot kepada 474 mata berbanding 508 mata pada 2003 dan 519 bagi 1999, iaitu penurunan sebanyak 34 mata.

    Skor Sains pula merosot kepada 471 mata pada 2007 daripada 510 pada 2003 dan 492 bagi kohort 1999. Ini mencatatkan penurunan 40 mata antara 2007 dan 2003.

    Di kalangan 59 negara yang mengambil bahagian dalam kajian TIMSS 2007, yang dilaksanakan Sekolah Pendidikan Lynch, Boston College, Chestnut Hill, Massachusetts, Amerika Syarikat itu, ada negara yang skor purata pencapaian pelajarnya meningkat sedikit atau menurun sedikit.

    Kemerosotan skor purata pencapaian pelajar Malaysia sebanyak 34 mata bagi Matematik dan 40 mata bagi Sains adalah signifikan, mengikut laporan itu dan terbesar sekali di kalangan 59 negara itu.

    Berdasarkan laporan itu, hanya dua peratus pelajar Malaysia tergolong dalam kategori Advanced Benchmark Matematik dalam TIMSS 2007 berbanding enam peratus pada 2003.

    Bagi kategori Highbench Mark (skor 550), peratus dalam kategori ini merosot kepada 18 peratus pada 2007 daripada 30 peratus pada 2003. Dalam Intermediate Benchmark (skor 475) pula merosot daripada 71 peratus dalam 2003 kepada 50 peratus bagi 2007. Penurunan Malaysia adalah paling ketara berbanding negara lain.

    Berdasarkan perbandingan dengan negara lain, peratus pelajar Malaysia dalam ketiga-tiga kategori Matematik juga merosot. Dalam kategori Advanced Benchmark Mathematics TIMSS 2007, hanya dua peratus pelajar Malaysia berada dalam kategori ini berbanding Taiwan (45 peratus), Korea (40 peratus), Singapura (40 peratus), Jepun (26 peratus), Hungary (10 peratus), England dan Russia (lapan peratus), Amerika Syarikat (enam peratus) dan Serbia (lima peratus).

    Dalam kategori 'High Benchmark 550' Matematik, hanya 18 peratus pelajar Malaysia tergolong kategori ini, berbanding Taiwan dan Korea (71 peratus), Singapura (70 peratus), Jepun (61 peratus) England (35 peratus), Hungary 36 (peratus), Russia (33 peratus), Amerika Syarikat (31 peratus), Australia dan Serbia (24 peratus) dan Romania (20 peratus).

    Secara bandingan dengan negara lain, peratus pelajar Malaysia yang tergolong dalam ketiga-tiga kategori pencapaian Sains juga merosot secara mendadak.

    Ulasan laporan TIMSS mengenai faktor yang dikaitkan dengan pencapaian Matematik dan Sains ialah di kebanyakan negara, pelajar yang menyatakan mereka belajar Matematik dan Sains dalam bahasa keluarga (home language) puratanya lebih tinggi pencapaian ujian TIMSS berbanding pelajar yang belajar kedua-dua mata pelajaran ini dalam bukan bahasa keluarga atau bahasa kedua/asing.

    Hasil kajian TIMSS ini menunjukkan wujud hubungan rapat antara proses pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa asing, selain bahasa ibunda dengan kelemahan dalam prestasi subjek berkenaan.

    Peranan penting bahasa keluarga dalam pembelajaran akademik, misalnya Matematik dan Sains, banyak dikaji. Hasil kajian ini menunjukkan kemahiran kognitif (berfikir) akademik berkembang terutama melalui bahasa pertama.

    Apabila pelajar cuba belajar bahasa kedua dan terus belajar misalnya Matematik dan Sains melalui bahasa kedua, pelajar akan menggunakan kemahiran kognitif akademik yang lemah, iaitu pelajar sukar mempelajarinya.

    Pendidikan dalam bahasa keluarga amat kritikal untuk kanak-kanak mencapai tahap kematangan mental iaitu kemahiran memahami dan membina konsep secara membina misalnya proses pembelajaran dalam subjek Matematik dan Sains.

    Penjelasan ini relevan dalam konteks hasil kajian dan ulasan TIMSS yang menunjukkan pencapaian Matematik dan Sains pelajar mengguna bahasa keluarga untuk pengajaran dan pembelajaran kedua-dua mata pelajaran ini secara purata lebih tinggi berbanding mereka yang belajar subjek berkenaan dalam bahasa kedua. Ini kerana bahasa keluarga di sekolah memudahkan pelajar memahami konsep subjek berkenaan.

    Semua negara dalam kajian TIMSS 2007 yang pelajarnya mengguna bahasa keluarga dalam pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah seperti Taiwan, Korea, Jepun, Singapura, England dan Romania mencapai skor yang tinggi.

    Bagaimana kes Singapura? Penggunaan bahasa Inggeris dalam Matematik dan Sains di Singapura adalah hampir sama dengan bahasa keluarga kebanyakan pelajar, sejak lebih 30 tahun lalu dan bahasa Inggeris meluas diguna dalam komunikasi harian di Singapura.

    Berdasarkan dapatan kajian ini, Unesco mencadangkan bahasa keluarga digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah bagi memudah dan mengukuh kefahaman konsep kepada pelajar.

    Malah, semua negara dalam Kesatuan Eropah menerima dasar untuk mengajar mata pelajaran utama seperti Matematik dan Sains dalam bahasa ibunda, manakala bahasa kedua wajib yang boleh dipilih ialah bahasa Inggeris, Perancis dan Jerman.

    Di Malaysia, pada 2003, pelajar tingkatan dua yang menjadi sampel kajian TIMSS 2003 belum terbabit dalam dasar belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Mereka belajar dalam bahasa Malaysia dan prestasi mereka dalam kajian TIMSS bagi kedua-dua kohort 1999 dan 2003 itu adalah baik dan membanggakan.

    Ia kerana pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Melayu memudahkan kebanyakan pelajar mempelajari dan memahami Matematik dan Sains.

    Kajian sekumpulan pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada 2008 dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2006 menunjukkan 70 hingga 80 peratus pelajar Tingkatan Dua menyatakan mereka sukar mengikuti pengajaran guru Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

    Berdasarkan huraian di atas, kita boleh buat kesimpulan bahawa faktor utama yang boleh dihubungkait dengan kemerosotan mendadak prestasi Matematik dan Sains pelajar Malaysia dalam kajian TIMSS 2007 ialah pertukaran penggunaan bahasa penghantar Matematik dan Sains di sekolah dari bahasa Melayu ke bahasa Inggeris, iaitu bahasa kedua atau asing bagi kebanyakan pelajar, terutama pelajar Melayu.

    Penggunaan bahasa Inggeris menyukarkan kebanyakan pelajar belajar dan memahami Matematik dan Sains. Sukar kita mencari sebab lain yang munasabah kenapa kemerosotan mendadak ini berlaku dalam TIMSS 2007 berbanding dengan 2003 dan 1999.

    Bagi Matematik jatuh dari 508 mata pada 2003 ke 474 pada 2007; dan bagi Sains pula jatuh dari 510 pada 2003 ke 471 pada 2007. Kemerosotan mendadak ini adalah yang terbesar di kalangan 59 negara yang mengambil bahagian. Prestasi pelajar kita dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia juga merosot.

    Perlu diingat bahawa Matematik dan Sains di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) diajar dalam bahasa Cina, bukan dalam bahasa Inggeris. Bagi sekolah kebangsaan (SK) pula, semua murid belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris iaitu bukan bahasa keluarga mereka.

    Keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2008 secara bandingan menunjukkan peratus murid SRJKC mencapai gred cemerlang meningkat, sementara prestasi murid SK pula merosot. Kebanyakan murid SK sukar memahami Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris, dan 70 peratus daripada mereka memilih membaca dan menjawab soalan Sains UPSR dalam bahasa Melayu. Lebih 90 peratus murid SRJK Cina memilih menjawab Matematik dan Sains UPSR dalam bahasa Cina, tidak dalam bahasa Inggeris.

    Kesan negatif ketara berikutan pelaksanaan PPSMI adalah pendidikan Matematik dan Sains di Sekolah Kebangsaan, sekolah yang lebih 90 peratus murid Melayu/Bumiputera menerima pendidikan Matematik dan Sains.

    Sepanjang enam tahun lalu mereka belajar dua mata pelajaran penting ini dalam bahasa Inggeris (bukan bahasa keluarga). Pembelajaran dan prestasi mereka lemah. Dasar PPSMI ini tidak menjejaskan pembelajaran dan prestasi murid SRJKC kerana mereka terus belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Cina dan ditambah dengan istilah Inggeris.

    Kajian UPSI (2008) mendapati lebih 70 peratus pelajar Melayu/Bumiputera di SK terutama golongan sosioekonomi rendah di bandar dan luar bandar berdepan kepayahan belajar kedua-dua mata pelajaran berkenaan dalam bahasa Inggeris. Keadaan ini akan berterusan.

    Oleh kerana asas Matematik dan Sains pada peringkat rendah ini lemah, kelemahan ini secara kumulatif dibawa ke peringkat menengah dan tinggi. Golongan yang mendapat faedah daripada pelaksanaan PPSMI ini ialah 20 hingga 30 peratus pelajar daripada keluarga profesional, menengah dan bandar, yang sebahagian besarnya mengguna bahasa Inggeris sebagai salah satu bahasa keluarga.

    Adalah satu 'anggapan palsu' (fallacy) bahawa kecekapan dalam bahasa Inggeris itu menjadi prasyarat penting untuk membolehkan pelajar meneruskan pelajaran tinggi dalam bidang sains, teknologi dan profesional. Yang sebenarnya adalah sebaliknya. Pengetahuan yang kukuh dalam Matematik dan Sains pada peringkat rendah dan menengah menjadi prasyarat pengajian tinggi dalam pelbagai bidang sains dan teknologi, bukan bahasa Inggeris.

    Ertinya jika pelajar lemah dalam pengetahuan Matematik dan Sains, mereka sukar melanjutkan pelajaran peringkat tinggi dalam bidang sains dan teknologi, bukan kelemahan dalam bahasa Inggeris. Pengetahuan yang kukuh dalam Sains dan Matematik (sebelum terlaksana PPSMI) membolehkan pelajar kita menyambung pelajaran tinggi dengan mudah di United Kingdom, Amerika Syarikat, Perancis, Jepun, Korea, Jerman, Russia, selain dalam bahasa Melayu di Malaysia dan Indonesia.

    Dengan mudah mereka belajar bahasa kedua untuk meneruskan pengajian mereka sebab pengetahuan Matematik dan Sains mereka kukuh. Perkembangan latihan modal insan dalam sains, teknologi dan profesional akan terjejas teruk terutama di kalangan bangsa Melayu/Bumiputera.

    Dasar PPSMI mengecilkan peratus dan bilangan pelajar Melayu yang cekap dalam Matematik dan Sains untuk pengajian tinggi dalam bidang sains, teknologi dan profesional. Strategi pembangunan modal insan melalui dasar PPSMI adalah strategi yang salah untuk membina keupayaan modal insan sains dan teknologi anak bangsa.

    Ia terus membantut keupayaan ekonomi mereka dan perkembangan ekonomi seterusnya. Ini akan melebar jurang antara kaum dan kelas sosioekonomi dan boleh menjejaskan kestabilan negara.

    Strategi yang munasabah dan realistik untuk menyediakan pendidikan berkualiti dan bermakna bagi pelajar kita ialah kembali semula kepada dasar mengajar Matematik dan Sains dalam bahasa Melayu kerana hasil Kajian TIMSS 1999 dan 2003 membuktikan prestasi pelajar kita dalam Matematik dan Sains dalam kohort yang diajar dalam bahasa Melayu itu tinggi.

    Sebaliknya kohort yang diajar dalam bahasa Inggeris (PPSMI) 2007 itu prestasi ujian Matematik dan Sains TIMSS 2007 mereka merosot dengan ketara, kerana kebanyakan mereka sukar belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

    Pelaksanaan dasar kembali mengguna bahasa Melayu untuk Sains dan Matematik tidaklah sesukar seperti yang cuba digemburkan. Baiki kurikulum dan pendekatan bahasa Inggeris untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris pelajar sekolah rendah dan menengah kita. Ini tidak sukar dilaksanakan.

    Prof Emeritus Datuk Dr Isahak Haron ialah Profesor pendidikan di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim merangkap Ketua Pengkaji Kesan PPSMI Terhadap Prestasi Mata Pelajaran Matematik dan Sains di Sekolah Rendah dan Menengah 2008

    Selanjutnya...

    13 March 2009

    Hati-hati guna Facebook, MySpace...

    Sumber: Utusan Malaysia |10/03/09|

    RAMAI yang suka menggunakan laman web sosial seperti MySpace, Friendster, Tagged dan juga Facebook untuk mencari kawan dan juga member lama di ruangan maya.

    Ada yang menjadikan laman web sosial sebegini sebagai satu tempat untuk mereka berkarya.

    Tidak kurang juga yang menjadikannya sebagai tempat memperjuangkan wadah dan pemikiran masing-masing. Yang penting, ia percuma dan itulah yang saya ingin kongsikan.

    Lamab web sosial sekarang tidak ubah seperti blog. Dengan menggunakan umpan yang paling senang iaitu percuma, berduyun-duyun pengguna Internet akan berusaha untuk mendapat satu account bagi diri masing-masing.

    Laman web sosial yang sedang meletup sekarang ialah Facebook.

    Sebenarnya, ada sebahagian dark side yang tidak diketahui oleh jutaan pengguna Internet di dunia ini mengenai Facebook. Ini adalah satu teori konspirasi yang telah pun menjadi fakta benar.

    Jika ada antara kita yang telah meletakkan butir-butir peribadi sebenar dalam Facebook, maknanya tiada apa lagi yang kita boleh lakukan.

    Sedarkah kita siapa sebenarnya di belakang Facebook? Sedarkah kita bahawa semua data yang kita berikan itu telah pun disimpan oleh pihak perisikan antarabangsa?

    Mereka boleh mengakses semua butiran mengenai kita dan dengan mudah mendapat semua butir diri tanpa perlu bertanya kepada orang lain. Dan yang lebih menyedihkan lagi, ramai daripada kita terutamanya rakyat Malaysia sudah memberikan 100 peratus informasi dan butiran diri mereka dengan tepat.

    Dalam keghairahan yang kita sendiri wujudkan terhadap Facebook, kita sedikitpun tidak membaca dasar ataupun polisi yang Facebook letak dalam laman web mereka. Yang kita tahu hanyalah percuma dan sikap ramah dan jujur kita itulah yang boleh memakan diri kita sendiri sebenarnya.

    Bagi pengguna kebanyakan, mungkin ia tidak akan membawa keuntungan kepada pihak itu tetapi bagi mereka yang mempunyai title sebagai professional seperti doktor, peguam, profesor, saintis dan lain-lain, mereka inilah yang dicari-cari.

    Pernahkah kita atau mereka fikirkan mengenai risiko yang mereka letakkan ke atas diri mereka sendiri?

    l Semua data mengenai aktiviti dimasukkan.

    l Semua data mengenai kejayaan diri dimasukkan.

    l Alamat, bandar, nombor telefon, kelab, pekerjaan, rekod pendidikan, minat, aktiviti harian, habis diberikan begitu sahaja.

    Data-data ini akan disimpan oleh pihak perisikan sebagai data yang boleh dijadikan statistik untuk kegunaan mereka pada masa depan.

    Malah, maklumat mengenai keluarga juga dimasukkan dengan selamba.

    Bagi saya, bersosial di laman web tidaklah salah, tetapi berhati-hatilah dengan semua privasi diri sendiri. Jangan sesekali memberikan maklumat penting. Palsukan semua maklumat yang dirasakan tinggi privasinya.

    Maklumlah.. rakyat Malaysia inikan cepat terpengaruh. Apalagi dengan benda percuma sebegini.

    MAN MAD
    Kuala Lumpur

    Selanjutnya...

    DG2941 vs DG32

    Sumber: Blog dg2941

    Luahan dalam blog NUTP

    crkb said...

    Salam sejahtera.Dalam kesabaran menanti kepastian status DG2941, saya menumpang kegembiraan rakan sejawat saya yang menerima perlantikan dari DG32 ke DG41 minggu lepas.

    Tawaran perlantikan ke DG41 adalah pada P1T13 berkuatkuasa 2008. Jadi pada Julai 2009 tangga gaji beliau adalah di P1T14. Untuk pengetahuan umum, beliau mula mengajar pada tahun 1996 dan dilantik ke DG32 pada 2006.

    Perbandingan dengan kes saya, dilantik ke DG41 pada 1/9/2004 (rasanya sama kes dengan Sdra/i emdsedau, yg genap 10 tahun dlm DG29 pada 1997, belajar sepenuh masa di Universiti dan diarah berkhidmat di sekolah menengah) pada bulan Julai nanti baru berada di P1T10.

    .

    Selanjutnya...

    12 March 2009

    SPM: Pelajar Maahad Perempuan dapat 20A

    Pelajar terbaik SPM 2008 peringkat kebangsaan.
    tapi mungkin tak masuk dalam senarai kot...
    sebab sekolah Agama di bawah kerajaan Negeri Kelantan (YIK) kan...


    Sumber: Pinkturtle

    SPM: Pelajar Maahad Perempuan dapat 20A

    KOTA BHARU, 12 Mac (Hrkh) - Pelajar Maahad Muhammadi Perempuan, Nik Normadiha Nik Mohamad Kamal, 18 mendapat 20A (19A1, 1A2) dipercayai pelajar terbaik SPM 2008 peringkat kebangsaan.

    nelayan dari Kampunug Sabak, Pengkalan Chepa menerima slip keputusan tersebut daripada anggota Exco kerajaan negeri, Ustaz Mohd Amar Abdullah di sekolah tersebut hari ini.

    http://www.harakahdaily.net

    Menurut seorang ustazah yang mengajar di maahad Muhammadi Perempuan yang saya hubungi sebentar tadi ,beliau mengatakan ramai wartawan datang ke sekolahnya pagi ini termasuk dari Bernama,The Star,berita harian metro dan yang sewaktu dengannya.Dan setakat yang dia tahu Nik Normadiha adalah pelajar terbaik bagi negeri kelantan dan peringkat Kebangsaan bagi tahun 2008 .

    .........................................
    Kan dah kata tadi,confirm Nik Normadiha tak tersenarai dan tidak di hebohkan dalam akhbar2 arus perdana yang merapu ni… walaupun dapat 34 A sekalipun ,mana ada dalam senarai untuk dihebohkan…

    kalau tak caya tengok laporan bernama di bawah…

    paling-paling tinggipun 16A … 2 orang 15A…

    Kalau tak silap apa yang cikgu-cikgu beritahu tadi , Di Sekolah-sekolah Agama bawah YIK di kelantan 17A 18A pun ada. berapa ramai tak pasti.. kalau 15A ke bawah tu tak payah ceritalah… boleh rujuk pihak Yayasan Islam Kelantan…

    6,277 Calon SPM Dapat Gred A

    PUTRAJAYA, 12 Mac (Bernama) — Sejumlah 6,277 calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008 memperoleh gred A dalam semua mata pelajaran yang diambil berbanding 5,060 calon pada 2007.

    Daripada jumlah itu seramai 1,676 memperoleh gred 1A dalam semua mata pelajaran berbanding 892 pada tahun sebelumnya.

    Ketika mengumumkan keputusan peperiksaan itu hari ini, Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom berkata 181,416 atau 46.7 peratus calon lulus semua mata pelajaran yang diambil berbanding pada 2007 iaitu seramai 175,452 calon.

    “Daripada kumpulan calon cemerlang pula, tiga pelajar berjaya memperoleh gred 1A dalam semua 16 mata pelajaran yang diambil, dua memperoleh 15 1A dan enam pelajar mendapat 14 1A,” katanya ketika mengumumkan keputusan SPM dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) di sini.

    Beliau berkata dua daripada pelajar yang memperoleh 16 1A itu dari Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Yoke Kuan, Sekinchan Selangor dan seorang lagi dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Teong Hua, Sibu, Sarawak.

    Seramai 442,936 calon menduduki SPM 2008 berbanding 439,255 calon pada 2007 manakala bagi calon istimewa pula, seramai 435 calon menduduki peperiksaan itu berbanding 355 calon pada tahun sebelumnya.

    Di kalangan pelajar istimewa, calon rabun penglihatan Mohd Shafiq Sahdon dari Sekolah Menengah Sains Kluang, Johor memperoleh 12 A manakala pelajar cacat pendengaran Aghilan Narayanan dari SMK Jalan Bukit, Kajang Selangor memperoleh 11 A.

    Alimuddin berkata pencapaian daripada aspek mata pelajaran teras iaitu Matematik, Sains, Sejarah, Pendidikan Moral dan Bahasa Melayu menunjukkan peningkatan manakala Bahasa Inggeris dan Pendidikan Islam menunjukkan sedikit penurunan.

    Beliau berkata seramai 60,902 calon sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) berjaya mendapat sekurang-kurangnya gred 6C dalam semua mata pelajaran yang diambil dan seramai 2,589 calon gagal atau mendapat gred 9G.

    Bagi calon yang mengambil mata pelajaran Bahasa Inggeris 1119, seramai 182,270 calon berjaya dianugerahkan Cambridge Assessment (CA) dan daripada jumlah itu 12,645 memperoleh gred 1A atau 2A dan 87,383 calon memperoleh sekurang-kurangnya gred 6C.

    Calon yang mengambil mata pelajaran Prinsip Perakaunan pula seramai 87,355 dan seramai 30,046 berjaya mendapat sijil London Chambers of Commerce and Industry (LCCI).

    Seramai 20,347 calon juga layak mendapat pengecualian menduduki kertas Certified Accounting Technicial One (CAT 1) daripada The Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) England.

    Selanjutnya...

    Seminar Hala Tuju PPSMI (14 Mac 2009)



    Maklumat lanjut di http://seminar-ppsmi.blogspot.com/


    Selanjutnya...

    10 March 2009

    Tak perlu mencari jalan berliku pertahan PPSMI

    Dr Awang Sariyan

    Saya bersyukur akhirnya pernyataan hati nurani rakyat yang prihatin kepada kedudukan dan peranan dan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa penghantar utama sistem pendidikan negara, sebagaimana yang dimaktubkan dalam Perlembagaan dan Akta Pendidikan dapat disembahkan kepada Ketua Negara, Yang di-Pertuan Agong.

    Saya menyertai ucap sembah menjunjung kasih seluruh pejuang bahasa kepada baginda atas keprihatinan baginda terhadap kedudukan bahasa Melayu sebagai salah satu pancang dan tunjang kenegaraan.

    Saya mengucapkan tahniah dan syabas kepada penggerak Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang berjaya merakyatkan dan memasyarakatkan perjuangan bahasa kebangsaan sehingga bangkit kesedaran massa tentang peranan bahasa Melayu sebagai salah asas pembinaan negara, sebagaimana yang diputuskan dan dilaksanakan sejak kemerdekaan.

    Saya tidak berminat mengulas soal teknis tentang apa-apa yang berlaku dalam cara penyampaian memorandum perjuangan rakyat itu, kerana yang jauh lebih penting ialah memfokuskan perhatian kepada agenda negara dalam soal mempertahankan kedudukan dan peranan bahasa Melayu dalam pembangunan negara.

    Asas paling utama bantahan pejuang bahasa dan mereka yang faham serta menghayati peruntukan dalam Perlembagaan dan Akta Pendidikan tentang kedudukan dan peranan bahasa Melayu ialah bahawa kuasa eksekutif wajib menghormati keputusan badan Penggubal undang-undang, iaitu Parlimen.

    Jelas bahawa pelaksanaan PPSMI bercanggah dan menyeleweng daripada undang-undang tentang bahasa Melayu yang telah dimaktubkan. Atas asas ini sahaja kerajaan tidak perlu mencari jalan panjang lagi berliku-liku untuk mencari kewajaran mempertahankan dan meneruskan PPSMI.

    Apa-apa jua alasan dan hujah untuk mempertahankan dan meneruskan PPSMI dan dasar lain yang seumpama itu terbatal dengan sendirinya apabila kita menggunakan premis undang-undang negara tentang dasar bahasa kebangsaan.

    Oleh itu, seruan Perdana Menteri supaya disegerakan keputusan yang wajar (pasti yang berdasarkan undang-undang negara) tentang PPSMI perlu dilaksanakan oleh badan eksekutif (jemaah menteri).

    Polemik yang bersifat pinggiran seperti pencarian dalang di balik perhimpunan membantah PPSMI tidak memberikan faedah apa-apa pun jua, selain semata-mata menayangkan nafsu menjaga kuasa dan memusuhi golongan yang tidak sekelompok dengan pihak berkenaan.

    Dapatkah orang yang sihat akalnya menerima tohmah bahawa tokoh seperti Dato' Dr Hassan Ahmad dan Sasterawan Negara Dato' A Samad Said serta tokoh-tokoh lain yang sepanjang hayatnya tidak hidup atas kurniaan kontrak dan perniagaan sanggup didalangi oleh mana-mana pihak untuk ke hadapan dalam perjuangan menjaga martabat bahasa Melayu?

    Yang dapat dibayangkan ialah bahawa kesungguhan hendak mempertahankan dan meneruskan PPSMI itu barangkali ada kaitannya dengan kepentingan agihan kontrak dan habuan yang telah dibuat dalam aspek prasarana pelaksanaan PPSMI. Wallahu a'lam.

    Demikian juga, berkali-kali disebut bahawa mengapa sesudah enam tahun pelaksanaannya baru kini timbul penentangan dan hujah bahawa PPSMI menyalahi Perlembagaan dan Akta Pendidikan, seolah-olah pejuang bahasa sengaja menanti saat tertentu dengan niat tertentu untuk menjatuhkan orang yang merasakan dirinya begitu penting. Sahlah bahawa orang yang berhujah demikian sama ada baru bangkit daripada lena yang panjang atau diserang penyakit pelupa yang kronik.

    Seawal pengumuman dasar PPSMI pada tahun 2002, individu dan badan-badan bukan kerajaan, dan bahkan parti politik tertentu atau bahagian dalam parti kepemimpinan kerajaan sendiri telah mengadakan seminar, konvensyen, forum, pertemuan dengan pemimpin pelbagai pihak, hatta kedua-dua orang Perdana Menteri, penyerahan memorandum dan hasil kajian empiris, penggunaan media cetak dan media elektronik.

    Para pejuang bahasa dengan penuh adab dan kesantunan mencuba menggunakan saluran intelektual dan yang dikatakan "saluran betul" oleh pihak-pihak yang kononnya sangat beradab selama bertahun-tahun, tetapi tidak tampak reaksi yang meyakinkan daripada kerajaan, malah pernyataan demi pernyataan pihak berkuasa cenderung untuk meneruskan dasar yang bercanggah dengan undang-undang negara dan kepentingan negara itu.

    Menteri Pelajaran yang ketika itu menjadi Menteri Belia dan Sukan sendiri dan atas kapasitinya sebagai Ketua Pemuda Umno telah dikunjungi oleh pimpinan Dewan Bahasa dan Pustaka dan Persatuan Linguistik Malaysia di pejabatnya di Jalan Dato' Onn dan telah memperlihatkan keprihatinan pada waktu itu.

    Pada hemat saya, kini bukan masanya untuk kita saling mendakwa tentang cara dan kenapa timbul bantahan, atau ada tidaknya dalang di balik bantahan terhadap PPSMI. Fikirkanlah asas proses pembinaan negara yang telah dirancang sejak awal, malah sebelum kemerdekaan, menurut acuan yang munasabah bagi negara kita. Salah satu asas itu ialah bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa penghantar utama sistem pendidikan.

    Marilah kita menjadi bangsa yang tahu menghormati warisan tamadun bangsa yang telah berakar teguh sejak berabad-abad lamanya. Manfaatkanlah apa-apa jua unsur daripada tamadun luar, termasuk penguasaan bahasa-bahasa asing, tetapi usahlah menjadi bangsa yang rakus akan kemajuan kebendaan sehingga kehilangan roh bangsa dan negara.

    Bukalah mata kita seluas-luasnya bagaimana negara-negara maju di seluruh dunia yang tetap mengutamakan bahasa kebangsaan masing-masing sebagai wahana komunikasi dalam bidang-bidang kehidupan bertamadun mereka, meskipun tidak meremehkan bahasa asing yang bermanfaat sebagai alat sokongan kemajuan negara mereka.

    ------

    Prof Dr Awang Sariyan ialah Penyandang Kursi Pengajian Melayu di China Beijing Foreign Studies University .


    Sumber: Harakahdaily |9 Mac 2009|

    Selanjutnya...

    09 March 2009

    70 000 Bekerja Bangladesh Bakal Datang

    Gambar-gambar dapat dilihat di blog Mazidul Akmal

    Makmurnya negara kita hinggakan makin menjadi tumpuan ramai pekerja asing. Anehnya dalam kegawatan dan ramai kalangan rakyat tempatan dibuang kerja akibat ekonomi dunia merudum, dan pekerja-pekerja asing yang masih lagi merempat kerana ketiadaan kerja, kini akan datang lagi 70 000 pekerja Bangladesh.

    Tidak mustahil komuniti ini akan dapat membentuk sebuah 'negeri kecil' di negara kita suatu masa nanti jika tidak dibendung kemasukan yang seakan-akan tidak terkawal ini.
    ..............
    Lagi 70,000 pekerja Bangladesh tiba di Malaysia
    Sumber: Berita Harian (9 MAc 2009)

    Ketika ramai pekerja asing terpaksa merempat kerana dibuang kerja atau masih menunggu peluang pekerjaan, lebih 70,000 lagi warga Bangladesh dijangka tiba di negara ini tidak lama lagi.

    Penasihat Buruh di Suruhanjaya Tinggi Bangladesh di sini, Talat Mahmud Khan, berkata pekerja terbabit dibawa masuk untuk bekerja dalam sektor perladangan, pembinaan dan perkhidmatan.

    Beliau berkata, walaupun sektor perkhidmatan di negara ini membekukan sementara pengambilan pekerja asing, visa bagi pekerja Bangladesh itu sudah diluluskan sebelum peraturan berkenaan berkuat kuasa.

    Talat dipetik Bernama sebagai berkata, dengan kedatangan pekerja baru itu, jumlah warga Bangladesh yang bekerja di Malaysia akan meningkat kepada hampir 500,000 orang termasuk 2,000 wanita.

    Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar yang dihubungi Berita Harian, bagaimanapun terkejut apabila dimaklumkan mengenai perkara itu kerana jumlah berkenaan dianggap terlalu besar.

    "Saya akan memeriksa semula perkara ini bagi memastikan sama ada angka itu adalah kuota sebenar seperti yang diperuntukkan kerajaan kepada pekerja asing bagi sektor perladangan, perkhidmatan dan pembinaan.

    "Memang pekerja luar masih dibenarkan bekerja di sektor itu, tetapi tidaklah sampai memerlukan pengambilan secara besar-besaran sehingga 70,000 pekerja," katanya.

    Sementara itu, Timbalan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Mohd Khalid Atan, mendesak kerajaan membekukan serta merta pengambilan pekerja asing bagi melindungi pekerja tempatan.

    Beliau berkata, kemasukan 70,000 pekerja Bangladesh itu tidak seharusnya berlaku ketika kerajaan sedang berusaha menangani isu pemberhentian pekerja tempatan dan mahu mengurangkan tenaga kerja asing menjelang 2010.

    Malah, bulan lalu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, T Murugiah, berkata pihaknya sedang merangka mekanisme termasuk kemungkinan menghantar pulang semua pekerja asing yang gagal mendapatkan pekerjaan sejajar dengan dasar kerajaan yang mengutamakan pekerja tempatan.

    Selanjutnya...

    Pengalaman seorang guru, jurulatih dan pengkaji

    Sumber: Forum Utusan Malaysia (6 Mac 2009)

    PADA tahun 2003, saya telah terbabit sebagai salah seorang jurulatih program Kursus Kepemimpinan Ketua-ketua Pelajar Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan pada ketika itu hangat diperkatakan tentang usaha pihak Sektor SBP Kementerian Pelajaran untuk menghapuskan konsep Senior-Junior di SBP.

    Dalam usaha untuk menghapuskan konsep yang menjadi amalan tradisi ini, SBP memperkenalkan konsep sistem rumah di sekolah-sekolah berasrama penuh.

    Melalui sistem rumah, semua pelajar disatukan mengikut rumah masing-masing seperti Rumah Biru, Merah, Kuning dan sebagainya dan dijenamakan mengikut kreativiti; misalnya ada yang menamakan Zamrud, Intan dan lain-lain berdasarkan sekolah.

    Melalui sistem rumah, setiap apa jua sumbangan pelajar atau kesalahan pelajar akan diberi merit/demerit sama ada dalam kurikulum, kokurikulum, sahsiah dan sebagainya dan akan dikumpul mengikut rumah.

    Markah-markah akan diumumkan dan dipaparkan di papan kenyataan. Tujuan sistem rumah adalah untuk membolehkan para pelajar bersaing secara sihat dan bersaing dalam satu keluarga, bukan mengikut batch; misalnya tingkatan satu lawan tingkatan tiga. Ini kerana sistem rumah menyatukan pelajar berbilang tingkatan dalam satu rumah.

    Satu lagi usaha yang dilakukan ialah menyatukan pelajar berbagai-bagai tingkatan dalam satu bilik/dorm, bukan berasingan dorm. Selain itu, mentor-mentee juga diperkenalkan juga disesuaikan berdasarkan sistem rumah.

    Melalui kaedah ini, setiap dorm mempunyai mentor yang akan memberi bimbingan, asuhan, kawal selia pada setiap minggu.

    Bukan mudah sebenarnya menghapuskan konsep senior-junior di sekolah-sekolah berasrama. Ketika saya mengemudi latihan kepimpinan ketua-ketua pelajar SBP pada tahun 2003, saya menganjurkan perdebatan dalam kalangan ketua-ketua pelajar mengenai perlunya penghapusan konsep senior-junior. Saya dapati dalam kalangan ketua-ketua pelajar kebanyakan sekolah berasrama penuh yang elit, mereka begitu mempertahankan konsep ini. Sebaliknya, bagi SBP yang bersifat bongsu dan baru bercambah seperti SBP Integrasi, mereka kurang berminat mempertahankan tradisi turun-temurun ini.

    Dalam pengamatan saya, konsep senior-junior ada baik dan buruknya. Kebaikannya sebagaimana hujah para penyokong dalam kalangan pelajar malah sesetengah guru dan warden di sekolah berasrama ialah memupuk budaya hormat-menghormati dan semangat kekitaan dalam kalangan pelajar satu batch.

    Namun khilaf atau buruknya senior-junior di sekolah-sekolah adalah pemupukan sikap ketuanan yang ekstrem khasnya dalam kalangan pelajar senior. Hanya merasakan mereka sebagai senior, maka junior boleh dikerah sesuka hati.

    Seperkara lagi, konsep senior-junior juga memupuk 'mahkamah rakyat' di sekolah-sekolah berasrama. Maksud saya dengan mahkamah rakyat adalah tindakan para pelajar menghakimi 'kes' dalam kalangan pelajar secara 'dalaman' tanpa membabitkan pihak pengurusan sekolah.

    Nakal sangatkah pelajar yang membuli sebegini? Sebenarnya bagi saya yang kini dalam proses menyiapkan kajian mengenai masalah buli, tingkah laku buli dalam kalangan pelajar harus dilihat dalam perspektif yang lebih menyeluruh.

    Kajian perlu dilakukan dari segi punca-punca seseorang itu membuli daripada menyalahkan itu dan ini. Saya pernah bersemuka dengan bekas pelajar yang pernah terlibat membuli pelajar yang kini mengikuti pengajian dalam pelbagai bidang di IPTA. Pelajar yang terlibat dalam membuli ada kala mungkin berasa tercabar dari segi harga diri, ingin mempertahankan konsep senioriti, atau ada kala sebenarnya menghadapi masalah kawalan emosi natijah tekanan yang dialami di sekolah.

    Usaha penghapusan buli dan menghapuskan konsep senior-junior sebenarnya bergantung rapat kepada sejauh mana telus dan giatnya usaha pentadbiran sekolah.

    Pemupukan semangat kekeluargaan seperti melalui sistem rumah yang diamalkan di SBP sekarang dan mentor-mentee, pemupukan sikap I CARE dan WAYS (Walking Around Your School) yang diamalkan oleh Pengetua boleh mencegah gejala ini dalam jangka panjang.

    ADIPUTERAJAGAT

    UPSI, Tanjung Malim

    Selanjutnya...

    Mantapkan Bahasa Inggeris Mansuhkan PPSMI


    PPSMI tidak perlu diteruskan tetapi pemantapan subjek Bahasa Inggeris perlu dilaksanakan.

    .......................
    Beri guru cukup latihan bahasa Inggeris

    Sumber: Utusan Malaysia (9 Mac 2009)

    Kementerian Pelajaran diminta memberi latihan bahasa Inggeris secukupnya kepada guru jika mahu meneruskan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

    Bekas Naib Canselor Universiti Industri Selangor (Unisel), Kolonel Profesor Datuk Dr. Kamarudin Kachar berkata, kebanyakan guru masih tidak fasih berbahasa Inggeris terutamanya di kawasan luar bandar.

    "Sudahlah kefahaman bahasa Inggeris di kalangan murid luar bandar berada pada tahap membimbangkan, ia ditambah pula dengan masalah guru yang bertutur salah dalam bahasa itu.

    "Akibatnya, pelajar gagal menguasai ilmu yang diajar selain penguasaan bahasa Inggeris mereka turut menjadi lebih bercelaru dan lemah," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

    Kamarudin mengulas mengenai tentangan beberapa pihak yang mahu PPSMI dimansuh dan digantikan dengan bahasa ibunda mengikut jenis sekolah.

    Kekecohan berlaku akibat daripada tentangan itu apabila perhimpunan yang dianjurkan Gerakan Memansuhkan PPSMI (GMP) semalam bertukar menjadi 'medan perang' antara pihak berkuasa dan peserta.

    Sementara itu, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Ibu Bapa Untuk Pendidikan (PAGE) melahirkan rasa kecewa terhadap kekecohan yang terjadi.

    Pengerusinya, Datin Noor Azimah Abdul Rahim berkata, kekecohan sebegitu tidak digalakkan oleh Islam di samping tidak mencerminkan nilai-nilai murni masyarakat Melayu.

    "Perbuatan mereka nyata menggugat ketenteraman awam. Sebelum ini, pembangkang PPSMI telah diberi ruang menyuarakan pandangan kepada Kementerian Pelajaran.

    "Kesimpulan yang boleh dibuat adalah tindakan mereka itu merupakan satu ugutan terhadap kementerian," katanya.

    PAGE dalam kenyataannya turut berpendapat demonstrasi membantah dasar PPSMI itu hanya berasaskan kepada kepentingan politik semasa.

    "Kami berharap agar pemimpin dan penggubal dasar tidak dipengaruhi unsur-unsur politik apabila menetapkan dasar pendidikan supaya masa depan generasi akan datang tidak terjejas," katanya.

    Selanjutnya...