:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

15 March 2009

Mampukah Penjenamaan Semula Kembalikan Kegemilangan Tingkatan 6?

Sumber: Rencana Utusan Malaysia |15 Mac 2009|

Berakhirnya institusi tingkatan enam

zin mahmud

Pendidikan bukan saja pencapaian akademik. Ada dua komponen penting lain iaitu kokurikulum dan sukan.

Persatuan di sekolah akan mengajar tanggung jawab, bagaimana bekerja dalam satu pasukan, dan lebih penting lagi ialah semangat sukarela. Seseorang pekerja yang mempunyai semangat sukarela akan mampu membuat sesuatu atas dasar inisiatif sendiri tanpa mengira sama ada ganjaran akan diperoleh daripada syarikat.

Sukan di sekolah juga amat penting. Daripadanya ia boleh menyemai amalan hidup sihat di samping kelebihan yang diperoleh melalui permainan secara berpasukan, menghormati peraturan permainan yang juga memperkayakan keperibadian seseorang.

Namun begitu, sukan dan kokurikulum di sekolah hanya dapat cemerlang jika

persatuannya kuat dan dipimpin baik. Kalau persatuan tidak menampakkan aktiviti cergas di bawah kepimpinan pelajar sendiri, maka ia dianggap gagal. Lebih-lebih lagi jika ia terlalu bergantung kepada guru penasihat hingga peranan pelajar tidak cukup menyerlah.

Ini kerana guru wajar hanya membimbing dan tidak campur tangan dengan banyak hingga pelajar-pelajar itu tidak benar-benar memimpin.

Tetapi persatuan-persatuan sekolah hanya dapat bergerak dengan baik sekiranya ia dipimpin oleh pelajar-pelajar matang. Pelajar tingkatan empat kurang matang kalau berbanding dengan pelajar tingkatan enam. Sementara pelajar tingkatan lima terpaksa menumpukan kepada peperiksaan yang dihadapi.

Jika ada tingkatan enam, maka kepimpinan sekolah termasuk persatuan akan berada di tangan pelajar yang lebih matang dan bersedia untuk menjayakan pelbagai aktiviti. Sementara pelajar tingkatan empat akan menjadi pelapis yang akan belajar daripada senior dalam memimpin institusi-institusi sekolah.

Kejayaan tingkatan enam inilah merupakan penyumbang kepada kecemerlangan sekolah-sekolah dahulu seperti Victoria Institution, St John‘s Institution, Anderson School, King George School dan English College .

Tetapi sejak tahun 80-an, institusi tingkatan enam ini mula dilemahkan. Pelajar-pelajar baik akan dimasukkan ke dalam program matrikulasi.

Di kolej-kolej ini, pelajar-pelajar tidak berpeluang untuk memberi kepimpinan kepada persatuan yang besar dan merangkumi ahli pelbagai peringkat umur. Mereka hanya memimpin persatuan rakan sebaya. Tidak seperti kalau mereka berada di sekolah menengah yang pelajarnya merangkumi hingga ke tingkatan satu.

Sementara itu, sekolah menengah pula kehilangan pelajar cemerlang untuk memimpin persatuan. Yang tinggal berada di tingkatan enam adalah pelajar-pelajar sederhana.

Akhirnya tingkatan enam tidak lagi popular di kalangan pelajar yang mahu cepat-cepat meninggalkan sekolah. Maka kepimpinan persatuan sekolah jatuh kepada pelajar tingkatan empat yang masih kurang matang.

Maka tidak hairanlah para majikan juga mengeluh. Mengapakah kalangan generasi sekarang dari segi nilai bekerja dan kepimpinan amat rendah? Sikap tanggungjawab, inisiatif dan sukarela dirasakan merosot? Tumpuan hanya kepada berapa gaji yang diperoleh dan bukannya disebabkan minat dan keseronokan bekerja?

Penulis juga percaya kemerosotan sukan di negara ini juga berpunca daripada kegagalan sekolah untuk mewujudkan persekitaran kesukanan dan permainan yang tinggi. Kelemahan budaya kesukanan di sekolah-sekolah dipercayai berada dalam keadaan yang amat lemah. jaguh-jaguh sukan negara dahulu lahir dalam sistem persekolahan sebelum tahun 80-an.

1 komen:

Anonymous said...

Pemikiran Septikal... APAKAH TUJUAN KOKURIKULUM???

Kokurikulum adalah wadah mematangkan manusia bukan wadah untuk pelajar yang sudahpun matang (tingkatan 6) mengaut segala hak pelajar tingkatan 1-5 bergiat aktif dalam KOKO.

Namun jangan lupa hakikinya pelajar tingkatan 6 baru sahaja mendapat 10%nya disekolah lama. Bagaimana 10% KOKO pelajar SPM, sijil-sijil yang menunjukkan kredibilitinya dikaut semua tingkatan 6 yang sebenarnya sudah memilikinya daripada sekolah lama. jangan persoalkan matang, kematangan akan dilihat apabila sekiranya ada tanggungjawab. Pelajar tingkatan 1-5 sukar diberikan tanggungjawab.

Walhal pelajar tingkatan 1-5 mendominasi jumlah pelajar disekolah yang ada tingatan 6. Hal ini kemudiannya menjadi budaya. Sehingga kini hampir 80% aktiviti kokurikulum di SMKTK dipegang pelajar tingkatan 6. Senario ini menghalang pelajar Tingkatan 1-5 menjalankan kokurikulum sehinggakan sesetengah sekolah menawarkan dasar Kelab dan Persatuan kepada pelajar tingkatan 6. Unit uniform dan sukan kepada tingkatan 1-5.

Guru-guru terlampau melabel tingkatan 6 matang, boleh membuat kerja tingkatan 1-5 susah dikawal. Sampai bilakah akan nampak kepimpinan seseorang pelajar jika guru sudah melabel negatif, dan kokurikulum sebagai wadah mencungkil kepimpinan dan budaya sihat dalam pelajar tidak dideligasi sebetulnya. Sampai bila-bila pelajar tingkatan 1-5 tidak akan matang. Tingkatan 6 sudah masuk ke dimensi dewasa Silalah berikan tumpuan kepada pelajar tingkatan 1-5 tingkatan 6 sudah cukup sibuk dengan bebanan akademik dan ingin yang terbaik untuk STPM. Berilah peluang kepada mereka agar menjadi modal insan terbaik kerana mereka masih remaja dan perlu dibentuk sebaiknya. Percayalah, bakat mereka kerap dilepas pandang, pada akhirnya Malaysia yang rugi.

CADANGAN MENGWUJUKAN SEKOLAH KHAS TINGKATAN 6 DILIHAT AMAT WAJAR. TINGKATAN 6 SEPATUTNYA SEJAK DAHULU LAGI TIDAK DIGABUNGKAN DENGAN SMK, SEHINGGA KINI KEBANYAKAN SEKOLAH MASIH TERLAMPAU BERGANTUNG DENGAN TINGKATAN 6 UNTUK MENTADBIR SEKOLAH DARI SEGALA ASPEK.. KOKO, PENGAWAS, PUSAT SUMBER, SEDANGKAN TUGAS TADBIR AKADEMIK JUGA GURU MEMINTA TOLONG KEPADA TINGKATAN 6.. POKOKNYA BILA FORM 6 MAHU BELAJAR.. MASAKAN SEHINGGA KINI PATUTLAH BEGITU RAMAI PELAJAR TINGKATAN 6 GAGAL HENDAK KEMANA-2... TIDAKKAH BEGITU????

Post a Comment