:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

24 April 2009

Bahasa Kebangsaan Bahasa Ilmu

Artikel ini dipetik dari http://ketuaperusuh.wordpress.com/ dan disunting sedikit oleh pendidikmy.

Sejak PPSMI dilaksanakan, saya telah menjelajah terlalu banyak kawasan luar bandar (terutamanya di pantai timur) dan menjengah beberapa sekolah rendah demi untuk melihat sendiri apa sebenarnya yang berlaku diperingkat sekolah. Hampir 99% pelajar sekolah rendah dikawasan luar bandar dilihat tercicir dari menguasai ilmu Matematik dan Sains hasil dari perlaksanaan PPSMI.

Saya mendapat pendidikan awalan didalam bahasa penjajah (Bahasa Inggeris), namun begitu jiwa saya begitu kental untuk memastikan bahawa Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) tetap menjadi pilihan utama dalam pencernaan ilmu.

PPSMI ini sebenarnya bertujuan mematikan usaha untuk memartabatkan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) menjadi bahasa ilmu. PPSMI ini saya klasifikasikan sebagai “Tiga Kebodohan” atau “Tiga Kedunguan”.

Jika sebelum perlaksanaan PPSMI, seorang pelajar mungkin akan lemah hanya dalam salah satu daripada 3 matapelajaran (Bahasa Inggeris, Matematik atau Sains) namun setelah perlaksanaan PPSMI, seorang pelajar mungkin akan lemah dalam ketiga-kita matapelajaran secara serentak hasil dari kelemahan beliau menguasai Bahasa Inggeris.

“Tiga Kebodohan” atau ‘Tiga Kedunguan” inilah yang terpaksa kita hadapi sekiranya Kementerian Pelajaran (Pendidikan?) bertegas untuk terus melaksanakan PPSMI. Pernah saya menulis mengenai sikap banyak pihak di Kementerian Pelajaran (Pendidikan?) yang berterusan mengeluarkan idea-idea baru tanpa kajiselidik dan perbincangan yang menyeluruh. Terlalu banyak pihak yang angkuh di Kementerian Pelajaran (Pendidikan?) yang sebenarnya mencacatkan seluruh institusi berkenaan. Setiap kali bertukar Menteri Pelajaran (Pendidikan?), setiap kali itu jugalah seluruh polisi dan gagasan serta wawasan Kementerian bertukar tanpa perancangan kukuh.

Malah golongan pendidik, ibubapa dan para akademik tidak pernah diambil kira pandangan sebelum sesuatu resolusi atau idea diterapkan kedalam sistem pendidikan negara. Nampaknya mereka ini amat suka bereksperimen sehinggakan caca-marba sistem pendidikan negara. Sikap terlalu bereksperimen inilah yang sebenarnya menjadi duri dalam daging yang jika dihalusi sebenarnya menguntungkan pihak-pihak yang berkepentingan (penerbit buku teks, penyedia bahan dan sebagainya) yang menjadi dedalu kepada Kementerian Pelajaran (Pendidikan?)

Kita boleh lihat insiden yang melibatkan beberapa juta wang rakyat hangus apabila pengenalan modul pengajaran berasaskan multimedia (kecoh sekitar 1996 dan 1997) sedangkan hasilnya masih tidak dapat dilihat dengan berkesan disekolah-sekolah setelah lebih 10 tahun diusahakan. Para pendidik rata-ratanya memilih untuk membuat pengajaran dan pembelajaran secara tradisional dengan menyuntik sedikit elemen yang bersesuaian dengan perkembangan teknologi pendidikan.

Jika kita lihat rata-rata warga Malaysia yang berumur sekitar 30 tahun keatas biasanya boleh berkomunikasi didalam Bahasa Inggeris sedangkan mereka dahulu belajar menggunakan sistem KBSR fasa pertama yang mengekalkan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Terlalu ramai para jurutera, peguam, akauntan, pakar komputer dan para professional lainnya yang fasih berbahasa Inggeris sedangkan mereka terdidik didalam bahasa pengantar Bahasa Melayu.

Oleh yang demikian, maka bukanlah penggunaan Bahasa Kebangsaan itu mengekang pelajar daripada menguasai ilmu melainkan ianya adalah pemudahcara bagi para pelajar mencerna ilmu. Bahasa Inggeris hanyalah bahasa kedua yang sepatutnya boleh dikuasai dengan mudah oleh mana-mana pihak walaupun beliau menuntut ilmu dalam Bahasa Kebangsaan.

Janganlah biarkan pelajar kita mengalami sindrom “Tiga Kebodohan” atau “Tiga Kedunguan”.

Ketua Perusuh
Bekas Felo Kanan
Institut Kajian Strategik Dan Antarabangsa - ISIS

0 komen:

Post a Comment