:: Ilmu umpama air yang mengalir dari gunung ke lembah, tadahlah dengan hati yang merendah kepada Tuhan

www.pendidikmy.net

22 April 2009

Syor tambah waktu mengajar untuk kuasai bahasa Inggeris

Sumber: Surat Pembaca Berita Harian |21 April 2009|

KEPUTUSAN Kementerian Pelajaran mengenai isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), sememangnya dinantikan ibu bapa dan warga pendidik.

Pembelajaran kedua-dua mata pelajaran dalam bahasa Inggeris tidak dinafikan ada kebaikannya terutama pada zaman teknologi ini.

Namun, bila direnung secara mendalam, sedarkah kita berapa sangat jumlah pelajar cemerlang dalam mata pelajaran berkenaan dibandingkan dengan pelajar yang gagal menggunakan bahasa itu dalam peperiksaan.

Jumlah pelajar yang sepatutnya cemerlang dalam Matematik dan Sains selepas menggunakan bahasa Inggeris bukan saja menurun, malah tidak menguasai kemahiran dan mata pelajaran itu.

Jangan lihat jumlah yang berjaya saja, tetapi juga yang kecundang akibat penggunaan bahasa Inggeris kerana mereka juga anak bangsa yang akan membentuk masyarakat masa depan.

Tidakkah mereka akan menyalahkan pihak berkenaan? Jangan kerana hendakkan pembaharuan dalam pendidikan di negara ini, kita mengabaikan dan alpa mengenai kepentingan dan situasi kehidupan masyarakat kita sendiri.

Justeru, demi kepentingan peningkatan ilmu, saya merayu keagungan, kekayaan bahasa Melayu itu dikembalikan semula dalam proses pengajaran mata pelajaran di sekolah kecuali bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris.

Untuk mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris, ada baiknya jumlah waktu mengajar mata pelajaran itu ditambah sama seperti jumlah mata pelajaran Bahasa Melayu. Rasanya, masih belum terlambat bagi Kementerian Pelajaran menarik balik penggunaan bahasa Inggeris itu.

Sebagai renungan, bahasa Melayu adalah adalah bahasa ketiga terbanyak penggunaannya di Asia Tenggara. Masyarakat kampung dan luar bandar mengharapkan perubahan daripada pihak Kementerian Pelajaran bagi membolehkan ilmu pengetahuan dan kejayaan anak mereka lebih terjamin.

ISMIJORAN,
Taman Puteri, Kuching.

0 komen:

Post a Comment