Info KPM berkaitan Jawatan untuk guru Tingkatan 6
URUSAN PEMANGKUAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (PPPS) BAGI PENGISIAN JAWATAN-JAWATAN GRED DG44, DG48 DAN DG52 DI SEKOLAH-SEKOLAH YANG MEMPUNYAI TINGKATAN 6 DI BAWAH ANGGARAN BELANJA MENGURUS TAHUN 2008 KEMENTERIAN PELAJARAN
Klik sini untuk melihat siaran berkenaan.
www.pendidikmy.net
14 October 2008
:: URUSAN PEMANGKUAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (PPPS) TINGKATAN 6
DG2941 kesudahan yang mengecewakan?
Sumber: Blog 2941
Mon Oct 13, 2008 10:00 AM
Mon Oct 13, 2008 1:15 AM
Kerajaan sudah membuat kesilapan paling besar semasa membuat kenaikan gaji dulu yang tidak setara.. Kenaikan 5% untuk guru siswazah.. 10% untuk guru bukan siswazah dan ada golongan yang dapat kenaikan sehingga 25%.... Maka timbullah masalah gaji DG32 yang lebih tinggi dari gaji guru siswazah dan sebagainya.. Setelah membuat tindakan yang maha bodoh itu maka berlumba-lumbalah pula sekarang... pihak NUTP dan sebagainya untuk menutup kelemahan ini.. Macamana korang adjust pun masalah ni tak akan selesai selagi target korang untuk merapatkan jurang perbezaan antara kelas pendidikan... Kalau memang begitula maka terimalah yang gaji guru 32 lebih banyak dari guru DG29 yang melanjutkan pelajaran dan baru dapat DG41... Kalaula memang nak rapatkan jurang betul.. tak ada pula pihak yang mempertikaikan elaun-elaun yang dinikmati oleh DG48 dan DG44 yang secara relatifnya lebih tinggi berganda-ganda dari DG41..
Lagi... bekerja dalam kerajaan yang sama, kelulusan yang sama namun gaji, elaun dan syarat kenaikan pangkat yang berlainan..Pelik..Pelik.. Patutla golongan pendidik banyak yang cuba untuk memilih kerajaan yang lain atas alasan tangga gaji dan syarat kenaikan pangkat mereka yang berlainan dari pekerja kerajaan Barisan Nasional...
Penulis :Bukan Guru BM
:: Jasa setiap guru wajar dihargai
Sumber: Surat Pembaca Berita Harian (14/10/2008)
SAYA ingin mengulas surat pembaca ‘Kakitangan Bukan Guru’ 11 Oktober lalu.
Saya tidak bersetuju dengan kenyataan penulis berkenaan. Dakwaannya bahawa guru tidak henti merungut adalah tidak berasas sama sekali.
Guru menulis di surat pembaca bukan merungut tapi menuntut pembelaan. Salahkah guru menuntut pembelaan?
Itu adalah hak mereka bagi memenuhi hak asasi sebagai guru.
Penulis ‘Kakitangan Bukan Guru’ mendakwa pernah berpengalaman enam bulan mengajar sebagai guru sementara, sedangkan guru sementara sebenarnya tidak dibebankan dengan tanggungjawab guru tetap.
Penulis itu tidak merasai keperitan tugas dan tanggungjawab guru.
Dakwaan tugas guru tidak berat adalah fitnah dan penulis wajib memohon maaf kepada semua guru.
Dakwaan penulis yang gaji guru tidak setimpal dengan input kerja guru juga adalah tohmahan melampau.
Penulis berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti dan menjadi jurutera adalah kerana jasa dan pengorbanan guru. Janganlah kita menjadi manusia lupa diri.
Bila berjaya mereka lupa segala pengorbanan ibu, bapa dan guru. Kenyataan penulis itu sangat menghiris hati sekiranya dibaca oleh guru yang pernah mendidik penulis.
KAMARUL ARIFFIN ZARKASI,
Pinggiran Batu Caves,
Batu Caves, Selangor.
:: Bertugas enam bulan bukan gambaran sebenar kerja pendidik
Sumber: Surat Pembaca Berita Harian (13/10/2008)
SURAT daripada 'Kakitangan bukan guru' di dalam ruangan ini, Sabtu lalu memang menarik diulas.
Saya tidak bersetuju dengan kenyataan penulis berkenaan. Dakwaan beliau bahawa guru tidak henti merungut adalah dakwaan yang tidak berasas sama sekali.
Guru menulis di surat pembaca bukan untuk merungut tapi sekadar menuntut pembelaan. Salahkah guru menuntut pembelaan? itu adalah hak mereka bagi memenuhi hak asasi mereka sebagai guru. Penulis 'kakitangan bukan guru' mendakwa bahawa pernah berpengalaman enam bulan mengajar sebagai guru sementara. Sedangkan guru sementara sebenarnya tidak dibebankan dengan tanggungjawab guru sebenar.
Maka penulis berkenaan tidak rasai keperitan sebenar tugas dan tanggungjawab seorang guru. Maka dakwaan tugas guru tidak berat adalah satu fitnah dan penulis wajib memohon maaf kepada semua guru.
Dakwaan 'Kakitangan bukan guru' bahawa gaji guru tidak setimpal dengan input kerja juga adalah satu tohmahan yang tidak benar. Sedarkah beliau bahawa anda berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti dan menjadi jurutera adalah kerana jasa dan pengorbanan guru yang mendidik anda di sekolah rendah dan menengah?
Janganlah kita menjadi manusia yang lupa diri. Inilah manusia, apabila berjaya di puncak mereka lupa akan segala pengorbanan ibu, bapa dan guru kepada mereka. Jasa guru perlu dihargai, bukan dipertikai.
TUN SERI LANANG,
Gombak, Selangor.
:: Tugas guru sementara tidak membebankan
Sumber: Surat Pembaca Berita Harian (13/10/2008)
SAYA tidak berpuas hati dengan kandungan surat yang ditulis Kakitangan Bukan Guru, dari Kuala Lumpur, yang disiarkan di dalam ruangan ini, Sabtu lalu.
Penulis itu menyatakan bahawa dia pernah menjadi guru sementara selama enam bulan sebelum melanjutkan pengajian ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA). Berdasarkan pengalamannya, penulis itu merendah-rendahkan kerjaya perguruan. Dia sepatutnya sedar dia hanyalah guru sementara. Jadi beban kerja yang diberi pentadbir sekolah kepadanya bersesuaian dengan jawatannya yang disandang pada masa itu.
Perkara pertama yang saya tidak puas hati adalah dia menyatakan jumlah jam bekerja yang terlalu singkat. Tidak dinafikan guru ke sekolah separuh hari saja, tetapi adakah dia sedar bahawa guru membuat tugas menyemak buku latihan atau buku kerja atau tugasan murid di rumah?
Misalnya guru sesi pagi membuat kerja mereka pada waktu petang dan malam atau guru sesi petang membuat kerja mereka pada waktu pagi dan malam atau guru sesi pagi balik ke rumah lewat atau guru sesi petang datang ke sekolah awal.
Kedua, berkenaan bilangan waktu mengajar hanya dua atau tiga waktu sehari. Sepanjang pengalaman saya mengajar selama tujuh tahun, bilangan waktu mengajar harian adalah berbeza-beza di mana jumlahnya yang saya pernah dapat untuk seminggu adalah 25 dan paling banyak 28.
Ketiga, penulis itu meminta guru berhenti meminta-minta dan merungut melalui ruangan ini. Pada pandangan saya, sesiapa saja berhak untuk meluahkannya di dalam ruangan ini supaya dapat membantu mempertingkatkan kualiti hidup, kerjaya, sosial dan sebagainya.
GURU WANITA DG41,
Bandar Baru Bangi,
Selangor.
11 October 2008
Guru tidak berhenti merungut
Menarik apa yang cuba ditonjolkan oleh Kakitangan Bukan Guru (KBG) dalam suratnya kepada Berita Harian. Berdasarkan pengalaman sebagai guru sandaran selama enam bulan dan pemerhatiannya, beliau menjustifikasikan banyak perkara tentang perkhidmatan perguruan. Ada yang benar dan banyak juga yang di luar pemahaman beliau. Umpamanya jumlah jam yang terlalu singkat dan guru hanya mengajar 2-3 waktu sehari (saya sendiri mengajar 4-5 waktu sehari) dan beliau mungkin tidak menyedari ada guru yang terpaksa mengajar melebihi had waktu maksimum untuk seminggu.
Itu di antara yang boleh dijawab. Cukuplah kerana KBG bukanlah guru dan tentulah beliau tidak dapat memahami profesion ini. Bandinglah dengan profesion lain dan lihatlah aspek kebajikan dan gaji yang diterima oleh profesion lain yang setaraf.
-------------------------------------------------------
Sumber: Surat Pembaca Berita Harian (11/10/2008)
KERAP KALI saya membaca ruangan Surat Pembaca di akhbar ini, pasti ada isu berkaitan dengan guru. Isu seperti perbezaan gaji di antara guru berijazah atau tidak, elaun yang perlu ditambah kepada guru luar bandar, guru warden, guru kanan, isu cuti sekolah, bebanan tugas berat, penempatan guru, kuarters dan sebagainya.
Untuk makluman, saya pernah bertugas menjadi guru sementara selama enam bulan sebelum memasuki sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dalam pengajian ijazah sarjana muda bidang kejuruteraan. Pengalaman singkat itu memperlihatkan tugas guru tidaklah seberat digembar-gemburkan.
Pemerhatian saya terhadap tugas guru adalah seperti berikut. Pertama, jumlah jam bekerja terlalu singkat. Seseorang guru hanya bertugas mengikut sesi pagi atau petang. Bagi sekolah yang mempunyai satu sesi, bermakna seorang guru hanya bekerja enam jam setengah setiap hari.
Bagaimanapun, guru hanya mengajar selama dua hingga tiga jangka waktu (satu jangka waktu bersamaan 40 minit) dan selebihnya adalah waktu untuk menyediakan laporan, rehat, makan di kantin dan berbual-bual.
Kedua, jumlah hari bekerja sedikit. Secara umumnya, hari bekerja guru adalah mengikut hari persekolahan murid. Oleh itu, guru tidak bekerja pada cuti hujung minggu, cuti umum, pertengahan semester, pertengahan tahun atau akhir tahun. Sekiranya ditolak daripada 365 hari setahun, maka amatlah sedikit jumlah hari bekerja guru.
Walaupun dengan bebanan tugas yang ringan ini, guru membuat banyak permintaan serta rungutan banyak perkara. Tolong jangan katakan bahawa mengadakan mesyuarat mingguan, profil pelajar, soalan peperiksaan, berkursus, kokurikulum adalah tugas sangat berat di samping waktu lapang yang ada di luar waktu mengajar.
Permintaan guru seperti pertambahan gaji atau elaun dan kenaikan pangkat lebih cepat daripada gred 29 ke gred 41 dan ke gred 44, contohnya membuatkan saya tertanya-tanya sama ada wajar ia ditunaikan oleh Kementerian Pelajaran semata-mata menangani isu itu.
Kekerapan isu guru dihantar ke ruangan Surat Pembaca juga menyebabkan saya tertanya-tanya adakah profesion guru saja yang wujud dan penting dalam kerajaan. Ataupun sebenarnya guru adalah kakitangan kerajaan yang paling pandai merungut dalam isu gaji yang sebenarnya tidak setimpal dengan input kerja mereka.
Adakah guru akan berhenti merungut apabila gaji mereka setaraf dengan gaji bagi profesion peguam, doktor, jurutera dan sebagainya yang memerlukan pencapaian akademik lebih tinggi?
Saya ingin meminta golongan pendidik ini supaya memberhentikan penghantaran isu, rungutan peribadi dan luahan rasa kepada media massa secara terbuka dan cukuplah sekiranya Persatuan Guru Kebangsaan (NUTP) menyelesaikannya dengan pihak atasan secara tertutup.
Saya juga mencadangkan supaya NUTP menubuhkan Biro Aduan Khas bagi profesion guru sebagai tempat untuk guru yang menghadapi masalah khusus untuk menyuarakan pendapat secara peribadi.
KAKITANGAN BUKAN GURU,
Kuala Lumpur.
10 October 2008
Murid belajar dalam khemah
Memeranjatkan! Pelaksanaan PIPP sudah melewati fasa pertama, namun kisah yang berlaku di Sekolah Kebangsaan (SK) Nyatoh, Rantau,Negeri Sembilan ini dilihat sedikit merencatkan kehebatan PIPP. Fikir-fikir dan renung-renungkan.
--------------------------
Sumber: Harian Metro (9/10/08)
SEREMBAN: Sebahagian daripada 418 murid Sekolah Kebangsaan (SK) Nyatoh, Rantau, dekat sini, terpaksa mengikuti sesi pembelajaran di bawah khemah dan wakaf, berikutan bangunan lama yang menempatkan kelas mereka sebelum ini tidak lagi selamat.
Bangunan setingkat menempatkan lima kelas terpaksa dikosongkan kerana struktur binaan batu dan papan itu tidak lagi selamat dan berbahaya kerana dimakan anai-anai.
Keadaan tidak selesa dihadapi murid tahun dua dan empat sejak pertengahan Ogos lalu selepas pihak pengurusan sekolah mengesan siling atap satu daripada lima kelas di bangunan terbabit hampir runtuh.
Pengurusan sekolah terpaksa mendirikan dua khemah berhampiran kantin bagi membolehkan sesi pembelajaran dapat diteruskan seperti biasa walaupun dalam keadaan tidak sempurna kerana murid terpaksa belajar tanpa kipas angin manakala murid yang mengikuti kelas di dalam wakaf hanya duduk bersila.
Pengurusan sekolah itu juga sudah meletakkan papan tanda sebagai kawasan larangan di luar bangunan lama yang dibina sejak 1890 itu.
Bagaimanapun, Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) sudah mengambil langkah drastik dengan meluluskan pembinaan projek menaik taraf sekolah berkenaan dengan pembinaan dua bangunan baru empat tingkat bagi menggantikan bangunan lama itu.
Pengarah JPNS, Datuk Abdullah Mohammad, berkata Jabatan Kerja Raya (JKR) sudah meluluskan pembinaan bangunan baru yang akan dimulakan dalam tempoh terdekat.
Beliau berkata, bangunan lama akan diruntuhkan dan lima kabin dilengkapi sistem penghawa dingin akan dibekalkan di sekolah itu esok atau lusa bagi membolehkan murid yang ditempatkan di bawah khemah dan wakaf itu dapat belajar dalam keadaan selesa.
08 October 2008
Kurikulum baru bentuk murid berwawasan
Sumber: Surat Pembaca Berita Harian (8/10/2008)
BARU-BARU ini ada cadangan daripada Kementerian Pelajaran yang bakal melaksanakan kurikulum baru sekolah rendah selewat-lewatnya pada 2010 seperti diumumkan Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk menjadikan pembelajaran lebih menyeluruh serta tidak terlalu berorientasikan peperiksaan.
Cadangan itu diperjelas Pengarah Pusat Perkembangan Kurikulum, Ali Abdul Ghani yang menyatakan kurikulum itu lebih menyeronokkan, sekali gus menjanjikan pengalaman baru kepada murid berusia tujuh hingga 12 tahun.
Tidak seperti perubahan drastik kepada pengajaran dan pembelajaran subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris pada 2003, pindaan kepada kurikulum sedia ada tahap UPSR itu disemak dan diteliti sehalus dan terperinci mungkin.
mencapai objektif melahirkan insan berilmu serta berketrampilan dan pekerti terpuji. Kepincangan sosial sebenarnya natijah daripada kepincangan begini.
Yang dituntut Falsafah Pendidikan Negara sejak dulu lagi ialah kelahiran tokoh pemikir di kalangan anak didik selepas mereka menelaah ilmu dalam pelbagai bidang dan disiplin di institusi pengajian tinggi.
Malangnya, hasrat ini tidak tercapai dalam erti kata sebenarnya. Universiti kita semacam sudah basi dengan momokan melahirkan 'produk massa', tiada pemikir tersohor mencecah tahap global.
Mengapakah terjadi begitu? Kurikulum bersepadu sekolah rendah terlalu mementingkan kelulusan cemerlang sekurang-kurangnya 5A tahap UPSR untuk masuk ke sekolah berasrama penuh, Maktab Rendah Sains Mara diletakkan sebagai faktor terpenting.
Murid dipaksa menghafal fakta demi fakta, termasuk isi dan gaya penulisan karangan menyebabkan mereka rata-rata menjadi robot.
Kecenderungan begini berlarutan sampai tahap Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan langsung Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Sebagai contoh, guru berpengalaman menasihati anak didiknya semata-mata menghafal 36 nilai murni yang perlu diamalkan dalam konteks keharmonian hidup di kalangan masyarakat majmuk di negara ini.
Kata guru berkenaan, 'murid akan dinilai dari segi mengetahui nilai murni berkenaan. Tidak ada markah untuk ulasan, komen dan cadangan.'
Kaedah menjadikan murid robot dan pengajaran yang 'klise' menjadikan murid pintar menjadi begitu bosan dengan kurikulum sedia ada. Pastinya pengenalan kurikulum baru yang terpaksa ditunggu dua tahun lagi itu disambut baik dan kena pada waktunya.
Pastinya ke arah pencapaian objektif insan pemikir di IPT, sekolah rendah dengan kurikulumnya yang sesuai dan kemas kini sepatutnya menjadi gelanggang penyemaian dan pemupukan bakat terpendam murid tanpa mengira anutan agama, rupa bangsa dan latar belakang kehidupan.
Sudah lama cadangan dibuat, penilaian murid perlu sesuai dengan bakat dan intelektual murid, tetapi situasi tidak pernah berganjak daripada tahap usul saja.
Kini cadangan itu dihidupkan semula seperti kata Pengarah Lembaga Peperiksaan, Dr Salbiah Ismail, beberapa pendekatan bakal diterapkan bagi menilai murid, termasuk ujian psikometrik, kegiatan kokurikulum dan sukan.
Masyarakat berharap pendekatan baru ini dapat melahirkan insan seimbang seperti tuntutan Falsafah Pendidikan Negara, yang kemudian menjadi pemikir tersohor, khazanah kepada barisan pemimpin berwibawa dengan celik akal budi murni dan pintar demi terbilang masa depan negara bangsa.
Nampaknya bebanan pendidik bertambah apabila kurikulum baru ini dilaksanakan nanti. Apalah salahnya berkorban kerana dituntut Islam seperti firman Allah dalam Surah al-Kauthar: 1-3 bermaksud: "Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan sembelihlah korban. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus".
DR ILLIAS ZAIDI,
Gombak, Selangor.
NUTP diminta kumpul data kes guru teraniaya
Sumber: Utusan Online (08/10/2008 12:56pm)
KUALA TERENGGANU 8 Okt. — Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) akan diminta mengumpul data dan maklumat mengenai kes penganiayaan terhadap guru-guru yang berlaku di negara ini.
Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Razali Ismail berkata pengumpulan data berkenaan bagi membolehkan Kementerian Pelajaran mencari kaedah terbaik untuk menangani isu seperti guru dipukul, disaman dan ditukarkan ke tempat lain atas alasan yang tidak munasabah.
“Perkara ini akan kita kemukakan kepada NUTP dalam jangka masa terdekat.
Kita mahu isu-isu penganiayaan terhadap guru-guru seperti yang sering dilaporkan oleh media massa sebelum ini diatasi dengan kaedah terbaik,” katanya.
Beliau yang ditemui selepas menghadiri majlis movitasi dengan pelajar di Sekolah Menengah Agama Sheikh Abdul Malik, di sini hari ini berkata campur tangan pihak lain terutama ibu bapa dalam soal pendidikan di sekolah boleh melemahkan semangat guru untuk mendidik pelajar.
Razali berkata akibat daripada itu, guru akan mengajar secara sambil lewa kerana bimbangkan keselamatan diri dan ini pasti memberi kesan yang negatif kepada pelajar.
— BERNAMA
07 October 2008
Kebajikan Guru Perlu Diutamakan
Khairul Faizi Ahmad Kamil
http://www.minda-kembara.com/
Nasib guru senior terus terabai, pengalaman tak bantu kenaikan pangkat
Sumber: Surat Pembaca Berita Harian (7/10/2008)
MERUJUK kepada tulisan 'Guru Biasa' , Batu Caves, Selangor dalam ruangan ini, baru-baru ini, mengenai Kementerian Pelajaran abai nasib guru sambung belajar, saya ingin turut memberi maklum balas apa yang dinyatakan itu.
Saya mungkin bernasib baik kerana tiada musibah yang menimpa selama empat tahun berulang alik dari Kangar, Perlis ke Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Johor, 10 tahun lalu.
Tidak berbaloi rasanya mendapat ijazah dengan bersusah payah sebegitu jika apa yang diharapkan mengecewakan.
Saya ingin menyentuh mengenai guru yang sambung belajar ijazah pertama dulu kerana ini menjadi duri dalam daging yang sudah sekian lama tertanam. Saya nyatakan di sini mengenai tiga kategori guru untuk perbandingan:
# Kategori A � Guru DG29 yang sambung belajar kemudian dilantik ke DG41.
# Kategori B � Guru DG29 yang baru habis belajar dilantik ke DG32 dulu kemudian dilantik ke DG41.
# Kategori C � Guru DG29 yang tidak sambung belajar kemudian dilantik ke DG32.
Dalam tiga kategori itu, paling untung ialah guru kategori B. Pada mulanya mereka ini dilantik ke DG41 sebaik saja mereka tamat belajar.
Sama seperti kategori A, tetapi mereka mendesak supaya dilantik ke DG32 dulu sebelum ke DG41. Kenaikan gaji daripada DG29 ke DG32 ibarat mendapat durian runtuh kerana mereka diberi tunggakan berbelas ribu ringgit.
Pada ketika itu, gaji mereka mengatasi guru kategori A walaupun lebih 10 tahun junior berbanding kategori A.
Selepas itu dilantik pula ke DG41, sekali lagi gaji mereka dinaikkan. Apabila kerajaan mengumumkan baru-baru ini, tiga tahun pengalaman ketika DG29 dikira satu tahun pengalaman pada DG41, sekali lagi mereka mendapat untung. Untung mereka berganda-ganda.
Sementara itu bagi guru kategori C, mereka dilantik daripada DG29 ke DG32 dengan mendapat tunggakan antara RM5,000 hingga RM20,000. Hal ini juga menjadi rungutan di kalangan guru DG32 kerana lantikan ke DG32 tidak mengira senioriti.
Sekarang ini guru lama dengan guru baru DG32 mendapat gaji sama banyak, sedangkan pengalaman guru lama ada yang mencecah 20 tahun berbanding guru baru yang hanya lima tahun. Kini gaji guru DG32 rata-rata melebihi gaji guru kategori A.
Saya berada dalam kategori A, kecewa dengan situasi ini. Sudahlah tidak pernah berasa apa-apa tunggakan, menjawat jawatan lain pun jauh sekali. Untuk naik pangkat 'time base' ke DG44 pun ada banyak kerenah dan halangan, sedangkan guru DG29 yang naik ke DG32 begitu mudah sekali walaupun baru mengajar sekitar lima tahun.
Selama 10 tahun dalam DG29 tambah 11 tahun dalam GD41 menjadikan saya sudah 21 tahun berkhidmat dengan Kementerian Pelajaran tetapi amat mengecewakan. Umur sudah mencecah 50 tahun tetapi tiada kemajuan dalam kerjaya.
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang dicanang ke seluruh negara ada menyebut mengenai 'martabat profesion perguruan'. Nampaknya ada yang tersisih dan dipinggirkan dan langsung tiada martabat.
GURU LAMA,
Kangar Perlis.
06 October 2008
Kenapa berblog?
Cuti Aidil Fitri ini telah memberi kesempatan kepada saya untuk mengemaskini laman Pendidik. Setelah sebulan tidak dikemaskini walaupun saya selalu menjenguk dan meneliti ruang 'sembang santai'. Sebulan tidak terasa berlalu kerana beberapa tugasan lain yang lebih menuntut tumpuan saya.
Salam Aidil fitri, maaf zahir dan batin.